Citat:
Originally posted by Albax@Dec 17 2008, 11:07
Men vaddå, det är väl bara för medlemmarna att gå på årsmötet och rösta bort styrelsen om man tycker att de inte sköter sig istället för att whinena i nåt forum.
Det är väl det som måste vara det största problemet med att driva en sajt som en ideell förening. Föreningar ägs ju av sina medlemmar och inte av någon enskild person som får göra vad han/hon vill med pengarna som kommer in. Det är i alla fall vad jag fått lära mig, men det kanske beror på hur stadgarna ser ut?
|
En förening är en egen juridisk person och kan självständigt ingå avtal och äga tillgångar.
Det är "föreningen" som äger tillgångarna, medlemmarna "äger inte" föreningen, men de är medlemmar och kan på årsmötet välja en styrelse som förvaltar tillgångarna enligt stadgarna.
Årsmötet är föreningens högsta beslutande organ och kan oftast helt självständigt fatta beslut om att anta eller ändra stadgarna eller lägga ned föreningen. Vid en nedläggning är det årsmötet som beslutar hur tillgångarna sa användas om det inte redan står i stadgarna hur det ska ske.
Ofta kan det krävas kvalificerad majoritet på årsmötet för att fatta vissa viktiga beslut, som ändring av stadgar eller nedläggning av föreningen.
Om någon i styrelsen tar ut tillgångar som exempelvis pengar från föreningens bankkont så är det förskingring och är straffbart. Vem som helst i föreningen eller utanför kan göra en polisanmälan om förskingringen.
Förskingring är ett brott som kan ge långa fängelsestraff.
Om styrelsen tar belut som strider mot stadgarna så blir styrelsens ledamöter personligt ansvariga för detta. Årsmötet måste ta ett aktivt beslut om att bevilja styrelsens ledamöter ansvarsfrihet för verksahetsåret för att de ska gå fria från personligt ansvar. Om årsmötet beslutar om ansvarsfrihet så tar föreningen som juridisk person på sig ansvaret för de åtaganden som styrelsen ingått i föreningens namn.
Jag har varit aktiv i olika föreningsstyrelser i ca 30 år, och jag har aldrig varit med om att någon enda styrelsemedlem varit så infernaliskt korkad att man ens försökt att förskingra tillgångar ur föreningen. Det är ju hur enkelt som helst att spåra för polisen.