Visa ett inlägg
Oläst 2008-12-26, 15:33 #30
Conny Westh Conny Westh är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen

Reg.datum: Aug 2005
Conny Westh Conny Westh är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen

Reg.datum: Aug 2005
Citat:
Ursprungligen postat av ConnyWesth
Citat:
Ursprungligen postat av rhuse
ConnyWesth:Jag uppskattar det mesta du skriver. Främst inom ekonomiområdet. Men nu verkar du faktiskt vara dåligt påläst när det kommer till nationalekonomi. En av de enklaste slutsatserna som nästan ses som en axiom utav de flesta nationalekonomer är att båda länderna alltid tjänar på att producera och sälja det de är bäst på. Även om det ena landet råkar vara bäst och billigast på allt så tjänar båda länderna på att producera och handla det de har mest komparativa fördelar inom.

Xamda: Var hittar ni bra östeuropéer?
Jag är inte alls dåligt påläst om nationalekonomi. Tvärtom är jag mycket väl medveten om det faktum att alla länder tjänar på en fri och öppen handel över gränserna.

Den gamle folkartiledaren Bertil Ohlin var professor i ekonomi och fick Nobelpriset i ekonomi 1977 Bertil Ohlin. Han fick priset för Heckscher-Ohlin-Teoremet. Ska vi vara petiga så var det "Sveriges Riksbanks pris i ekonomisk vetenskap till Alfred Nobels minne".

Konsevensen för programvarubranchen i Sverige blir dock dyster precis som för Tekoindustrin. Konsumenterna och kunderna tjänar givetvis på frihandel nästan undantagslöst.

Problemet som jag försöker lyfta fram är på kort sikt och innebär en dyster omställning för svensk programindustri om mesta jobben hamnar i Indien eller annorstädes.

Jag är ju själv i denna branch och blir således en av de drabbade. Jag tycker jobbet att utveckla system är kul och därför blir mitt liv tråkigare om jag inte kan hitta en utkomst längre inom detta gebit.

Jag får kanske skola om mig och börja med att sälja annonser på Google eller något annat som är mycket tråkigare än att utveckla itsystem.

Ingen kommer dock att få höra eller läsa att jag förespråkar protektionism eller "skyddstullar" för att hindra fri konkurrens, nejdå. Men jag kämpar för min sak inom ramen för den fria konkurensen (under justa villkor). Det innebär att jag inte kmmer att stödja mina konkurenter utan jobba för att vinna över dem.
Hann inte få med detta:

Eftersom priset inte är det enda man kan konkurrera med så är mitt sätt att konkurera just att hitta andra argument än priset, som närhet till marknaden, servicenivå, språkkunskaper, snabbare leveranser m.m.

Den långsiktiga fördelen är att Sverige slipper ha en massa högavlönade programmerare/systemutvecklare/testare/webbdesigners och projektledare som kostar dyra pengar. Det finns ju ca 100 000 personer som vi slipper avlöna med svenska löner.
Conny Westh är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat