Mycket flitig postare
|
|
Reg.datum: Jun 2006
|
|
Mycket flitig postare
Reg.datum: Jun 2006
|
rocky: Rent teoretiskt finns det ju inte mycket till skäl till att dollarn gått upp som den gjort under hösten. Visst, i orostider flyr folk till större och "säkrare" valutor men då borde ju euron varit första anhalt. Att dollarn går upp brukar istället förklaras med att japan och kanske framförallt kina vill hålla den hög. Dels för att man har otroligt mycket tillgångar i dollar men också därför att man vill kunna fortsätta exportera billiga varor till USA.
Jag tror att vi kommer få se en liten stabilisering de första hundra dagarna under Obamas mandatperiod. Det är ju då presidenter brukar ta på sig de stora spenderarbyxorna och det kan nog glädja wallstreet. Men sen kommer nog kreditkortsskulderna göra sig påminda. Julhandeln har ju faktiskt inte gått i botten vilket kan tyda på att folk lånat kortsigtigt för att konsumera.
Framåt försommaren kan det nog komma ett ras till även om de oftast brukar komma på hösten. När det gäller dollarn så tror jag att den kommer sjunka när Obama vänder konsumtionen innåt och sen sticka iväg uppåt när det eventuella raset kommer och folk börjar tröstäta på mcdonalds och käka piller för att allt är så dåligt.
Sker utvecklingen enligt mina dystra spådommar är nog en stor konflikt bara några år bort tyvärr.
|