Citat:
Originally posted by eg0master@Dec 18 2008, 18:22
[...] I princip alla jag känner (inkl mig själv) som skulle vilja köra ett hobbyprojekt har svårt att hinna med hobbyprojektet pga jobb, barn och andra intressen. [...]
|
@andi: Kul att du citerar en del och helt missar det jag skriver ett par meningar tidigare. Att ha en
vilja och att faktiskt genomföra det man vill är två helt skilda saker. Så som jag skrev; missförstå mig rätt. Det finns massor av bra utvecklare som inte hinner med hobbyprojekt. Men det finns massor av duktiga utvecklare som inte har ambitionen att utvecklas annat än det de kan få genom jobbet och i mina ögon (oavsett hur stimulerande jobb man har) saknar man då det där lilla extra som gör dig till en riktigt bra utvecklare.
Låt oss ta ett exempel. Två personer som är lika duktiga jobbar på samma ställe (ett stimulerande ställe) där de båda lär sig massor av nya fiffiga saker. Den ena personen är nöjd med det för han lär sig ju så mycket varje dag. Den andra personen har ett gammalt hobbyprojekt han skulle vilja jobba på, men som han aldrig hinner med pga familjen och "livet utanför jobbet".
- Vem av de två skulle du helst anställa? Vem verkar brinna mest för sitt jobb?
Om du tycker dessa personer är likvärdiga så låt den andra personen utnyttja den lilla tid han får över till att läsa någon intressant jobbrelaterad bok, typ på T-banan till & från jobbet. Är personerna fortfarande likvärdiga?
Sedan talar jag som sagt av erfarenhet. Jag har intervjuat massor av folk och anställt en hel del. De allra flesta är sådana som är "nöjda" med vad de lär sig på jobbet och ägnar all fritid till annat. Eftersom jag anställt dem har de varit bra. Men de som som har haft (eller ännu bättre har aktiva) hobbyprojekt är generellt sett bättre (inte alla, men medelkompetensen är definitivt högre).
Och när vi ändå håller på och generaliserar... Ett hyfsat relevant citat är: "
Det finns två typer av människor på en arbetsplats; de som vill göra ett bra jobb och de som bara vill gå hem"