Visa ett inlägg
Oläst 2008-12-24, 00:32 #29
Conny Westh Conny Westh är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen

Reg.datum: Aug 2005
Conny Westh Conny Westh är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen

Reg.datum: Aug 2005
Citat:
Ursprungligen postat av autosvar
Citat:
Ursprungligen postat av autosvar
Om jag tolkar det rätt ska en helt vanlig registrering av domän på t.ex. Binero dras av direkt?
Jag svarar mig själv....

"Utgifter för inköp och/eller registrering av domännamnen ska inte kostnadsföras direkt, eftersom det är fråga om lagertillgångar. Det är först när domännamnet säljs vidare som du kan göra avdrag för kostnader."
http://www.skatteverket.se/skatter/spel/do...e800017222.html

Edit: typo
Det beror ju på om du ska sälja domänen vidare då är det ett "strategiskt inköp" som kan bokföras på två olika sätt:

Lagertillgång kontklass 1
Det ena är att ta upp det som en lagertillgång och därmed boka det i kontoklass 1.

Strategiskt inköp på kontklass 4
Det andra är att ta upp det som en vara som direkt ska säljas vidare och det ska då bokas i kontoklass 4. Då får man dock en lite bieffekt att resultatet kommer att åka jojo upp och ned i verksamheten.

Vinstmarginalbeskattning kontklass 1 (lager), 3 (intäkt) och 4 (strategiskt inköp)
Sen kan man göra en kombination av de två, genom att först ta upp det som en lagertillgång i kontoklass 1 vid inköpet och först vid försäljning så tar man upp det i både konto klass 3 för intäkten och kostnaden bokas mot kontoklass 4, samt att man får förhoppningsvis en vinstmarginal som även den ska bokas på ett särskilt konto.

Automatkontering (gör hela skiten automagiskt)
Det finns ytterligare en variant som kallas automatkontering och då tar man upp inköpen som i sista exemplet och så ställer man in en automatkontering i bokföringsprogrammet så att vinsten bokas in direkt man gör ett uttag ur lagret. Detta blir enkelt om man har en konstant vinstmarginal på alla artiklar man säljer i hela bolaget. Man behöver ett särskilt intäkts-konto för varje vinstmarginal man jobbar med.

Icke strategiska inköp Kontoklass 5-6
PS. Eftersm jag använde begreppet "strategiskt inköp" så måste jag väl i konsekvensens namn även förklara vad "icke startegiska inköp" är .... Det är sånt som inte ska säljas vidare till kunder utan som är till för bolagets egen "förbrukning" sm pennor och kontrsmaterial.... Det betyder oxo att företagets domäner som ska användas i verksamheten själv ska kostnadsföras direkt i kontoklass 5 eller 6 (jag skulle föreslå klass 5).
Conny Westh är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat