Coredev: ah äntligen det var ordet parse jag saknade

vridit å vänt ut och in på google, men fick inte fram något bra resultat utan ordet parse
Jag vill alltså parsea ut en viss del av en sida, och jag skulle vilja kunna använda antingen html ( som att ange ett html element där den ska börja läsa, och sen ett till där den ska sluta läsa. Eller så vill jag kunna ange text där den ska börja, och där den ska sluta.. dessa punkter kommer alltid att var detsamma, oavsett vad jag matar in till sidan)
Jonas jag kör med php cURL. (läst ett par artiklar om att det är snabbast för att hämta info)
Ursäkta otydlighet.
Jag ska läsa på lite om regular expressions och hur man sätter parse regler i xpath/ eller någon xml lösning. Dessa är relativt nya områden för mig.
Om någon orkar skriva ett litet exempel medans så vore det tacksamt.. fex ett exempel som hämtar ut "Board statistics" på framsidan av wn, vore intressant.
Edit: jag hittade alltså massor intressant nu när jag visste vad jag skulle söka efter, så jag tror att jag kommer att få det till, men ett exempel vore ändå trevligt
God Jul & Gott nytt år.