Visa ett inlägg
Oläst 2008-12-21, 17:17 #26
Onkelborg Onkelborg är inte uppkopplad
Flitig postare

Reg.datum: Feb 2007
Onkelborg Onkelborg är inte uppkopplad
Flitig postare

Reg.datum: Feb 2007
Citat:
Ursprungligen postat av Internet Sweden
Citat:
Ursprungligen postat av Onkelborg
För det första tycker jag .nu ser fult ut, för det andra ser jag ingen större anledning till att använda .nu, .se finns för svenska, och .com finns för neutrala (vilket språk som helst. Sedan finns det ju andra tld:s, men, men) Utöver det så gillar jag inte företaget bakom .nu som har fuffens för sig, låser in kunderna (finns väl fortfarande ingen oberoende som har en kopia på det företagets register över domäner som folk äger?) och tar ockerpriser.
Det enda, och då menar jag det, det enda jag tycker .nu är bra för är hemsidor där det blir en ordvits av alltihopa, typ skaffahäst.nu. Men jag föredrar någon annan toppdomän även i det fallet. För mig är det en seriositetsfråga, jag tycker helt enkelt instinktivt att .nu-domäner ser iseriösa. Får jag välja mellan en med .com/.se/.net/.org och en med .nu så tar jag i 9 fall av 10 den utan .nu.
[edit]Jobbiga quote-taggar[/edit]
Onkelborg - Jag konstaterar att du dras med en rad förutfattade meningar i kombination med okunskap kring .nu-domäner.
Du får givetvis ha dina åsikter om vad som är estetiskt tilltalande för dig
Men att börja tråka ner tråden med att Nunames skulle ha fuffens för sig - öhh ok, ska vi kanske ta och utveckla det
(och snälla - låt oss slippa tjafset kring claesm´s [nu.nu] som Nunames inte lät honom förnya pga av reservering till registret - på samma sätt som IIS reserverat [se.se])
Men utöver det - kom igen vad är det du inte gillar med företaget bakom .nu - vilka belägg har du?? eller handlar det bara om din magkänsla efter att ha läst åretrunttomten Pär Brumarks sci-fi-historier?
Låser in kunder ??
Till vilken nytta skulle det vara att en oberoende skulle ha en databaskopia?
Ockerpriser - vad bygger du det påståendet med? Hos exempelvis Loopia (och Binero när de får ordning på systemet) så kostar en .nu-domän mindre än en .se-domän att registrera - om då Nunames tar ockerpriser - hur skulle du då definiera IIS?
I grunden så är det jag inte gillar med .nu, utöver att det är en landsdomän som inte har någon logisk koppling med sverige: 1) dyrt med överföringar och 2) ingen har någon extern databaskopia. Enda beviset på att man äger en domän ligger i deras databas, vilket känns fullständigt absurt. Det skulle vara ungefär som att enda beviset på att du äger din bostadsrätt ligger hos din bostadsrättsförening.

En svensk sida kan väl hålla sig med antingen .com (fungerar för allt) eller .se (svenska sidor), varför blanda in .nu, vi har ingen koppling till Niue? (.Nu hade som sagt en funktion innan .se släppte på sina korkade regler om krav på AB och allt vad det var, men nuförtiden?)

Hurvida "svenska internetanvändare" prövar i en viss ordning eller inte bryr jag mig föga om, jag själv har nog inte provat med att lägga till ".nu" på ett antal år i alla fall, och jag kan inte på rak arm komma på att jag sett någon pröva lägga till ".nu" när jag sneglat över axeln på dem heller.
Onkelborg är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat