Citat:
Originally posted by Norman@Dec 21 2008, 09:13
Patrikweb. Även om det står publikt så har han inte gett dig rätten att databehandla det. Det är det som PUL handlar om.
Du skulle kunna skapa ett register från eniro och sedan databehandla det i din egen lilla lista med personer som jag tycker är dumma i huvudet och sedan lägga ut på din blogg. Då har du också begått brott mot PUL. Liksom i detta fall. Tycker moderator får ta bort namnet omgående.
|
Men om det är offentliga personer så går det bra? Finns tusentals som kallat Göran Persson, Fredrik Reinfeldt och diverse blonda mediafigurer för både det ena och det andra, några även i detta forum. Skulle man lägga till födelsedatum där skulle det varken göra från eller till. Det är i princip samma uppgifter som presenteras, dvs. ytterst få och inte särdeles känsliga. Ingen alls hade reagerat om det rörde Carl Bildt eller en chef för ett större företag.
Det är sällan jag håller med patrikweb men jag tycker att syftet och följderna är det enda intressanta i det här fallet och har svårt att se att en åklagare skulle resonera annorlunda. Syftet är dock något oklart för mig.