Visa ett inlägg
Oläst 2008-12-18, 09:10 #18
Conny Westh Conny Westh är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen

Reg.datum: Aug 2005
Conny Westh Conny Westh är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen

Reg.datum: Aug 2005
Citat:
Originally posted by Onkelborg@Dec 18 2008, 09:14
Jag skulle inte kalla det helt osannolikt, i mitt fall ligger nog det mesta jag gjort under nda, och det jag gjort privat är just för privat bruk, jag bryr mig inte om att lägga tid på att göra saker användarvänliga när det är jag som använder dem t.ex.
Jag har jobbat med utveckling på heltid sedan Juli 1988 dvs drygt 20 år. Innan dess hade jag hållit på att koda i jobbet på deltid något år och flera år privat innan dess. Jag började koda när jag var typ 14 bast eller så. Nu är jag 44 så 30 års erfarenhet av kodande.

Jag har i alla mina kundavtal en klausul om NDA så jag kan aldrig visa upp kundkod för en ny kund. Nya kunder får ta mitt ord på att jag kan lösa problem. Kunden kan ju alltid avsluta kontraktet när de vill i alla fall så det är inget problem i realitetetn.

Den kod jag skriver är ju helt och hållet individuellt anpassad efter varje specifik kunds önskemål, ofta har de krav på att man ska följa en mall de använt sedan tidigare och det har hittils aldrig hänt att det har varit "den ultimata koden" utan det har ofta varit snabbhack som gjorts av personer som testar-hur-det-funkar, trist men så är det oftast. Det skulle mao ord vara totalt missvisande att visa upp denna typ av kod för en ny kund.

Jag gör ju oxo så att jag alltid anpassar mitt arbetssätt till det projekt jag jobbar med. Även då blir gamla arbetsprov totalt missvisande. Jag kan omöjligt i förväg veta vilken kodningsstandard som används hos varje enskild kund. Det finns inga generella kodningsregler som används fullt ut hos någon kund eller arbetsgivare jag någonsin jobbat med.

Alla kodare utvecklas ju mer man kodar och jag skulle inte heller anse att kod jag skrev för ens 6 månader sedan representerar hur jag skriver koden idag, det kommer alltid nya influenser som är bättre än det man gjort tidigare. Ju mer man programmerar/parprogrammerar desto snabbare ökar takten på stegvis förfining.
Conny Westh är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat