Visa ett inlägg
Oläst 2008-12-18, 08:52 #17
eg0master eg0master är inte uppkopplad
Mycket flitig postare

Reg.datum: Oct 2004
eg0master eg0master är inte uppkopplad
Mycket flitig postare

Reg.datum: Oct 2004
Att utgå ifrån att alla programmerare har en "portfölj" att visa upp är nog iofs sant. Den programmerare som inte kan visa upp något litet hobbyprojekt har sällan en riktig passion för jobbet. Alla riktigt duktiga utvecklare jag känner kodar på fritiden för att lära sig nya saker. Sedan finns det en hel del hyfsat bra utvecklare som inte har några hobbyprojekt också och även dessa skulle jag anställa.

Dock faller hela "portfölj"-tanken påen annan sak... En duktig utvecklare utvecklas hela tiden. personligen skulle jag (efter mer än 10 år i branchen) inte vilja visa uppden kod jag skrev för ett år sedan. Knappt ens 6 månader sedan. Den koden är inte representativ för hur jag arbetar idag. Därför tror jag ett färskt arbetsprov måste till.

Jag håller med om att "trial under fire" som någon skrev ofta säger mer än att lösa en enkeluppgift. Och appropåparprogrammering läste jag någonstans om en amerikan som genomförde sina intervjuer genom att säga "OK, kom och sätt dig bredvid mig så parprogrammerar vi en timme". På så sätt lärde han sig mycket om hur killen tänkte och arbetade samtidigt som han hela tiden kunde styra lösningen i rätt riktning för att verifiera tekniska detaljer.
eg0master är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat