Medlem
|
|
Reg.datum: Feb 2008
|
|
Medlem
Reg.datum: Feb 2008
|
De gånger vi anställt folk har vi alltid kört trial-by-fire... Jag skulle inte lita på kod som de lämnar över som de gjort sedan tidigare. Finns inget som övertygar mig om att de är deras egen kod då. Inte för att jag inte litar på folk, men rent generellt finns det på tok för många jeppar...
Vi kör principen att när vi har hittat någon som verkligen verkar intressant så får han/hon köra par-programmering med någon i teamet under en dag. På så sätt märks det ganska snabbt hur personen jobbar och hur den är att jobba tillsammans med vilket är mycket viktigt eftersom det inte är en individuell programmerare man vill ha utan en som passar bra i teamet.
När de har klarat av det "testet" så får de ett trail-by-fire-test då de får en svår och komplex uppgift som skall lösas på allt för kort tid för att se hur de agerar under press.... Principen är att uppgiften egentligen inte skall gå att lösa på den tiden som är utstakad.
Vår samlade erfarenhet av detta tillvägagångssätt har fallit mycket väl ut i 20 fall av 21. I det fallet då det inte var så lyckat var det inte personen det hängde på utan vår problemställning. Vi gav personen ett problem som personen omdefinierade till ett mycket enklare problem, men som fortfarande uppfyllde de kraven vi hade dokumenterat på det.
|