Visa ett inlägg
Oläst 2008-12-17, 21:51 #10
Björn Björn är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv

Reg.datum: May 2004
Björn Björn är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv

Reg.datum: May 2004
Citat:
Originally posted by eg0master@Dec 17 2008, 18:39
Att kunna kommentera befintlig kod säger ju absolut inget om hur personen själv kodar... och om du vill ha ngn som är duktig på att koda så skulle jag inte begränsa mig till PHP... Vanliga arbetsprov jag hört talas om är mine sweeper och space invaders. Någon kodkata (http://codekata.pragprog.com/) bör också kunna fungera.

personligen skulle jag nog genomföra testet tvådelat. En programmeringsuppgift för at se om det finns vettiga programmeringskunskaper och sedan en separat design av databas-fråga för att se om den kunskapen finns. En riktigt duktig person kan alltid lära sig databaser, PHP och SQL om det behövs. Men at vara en riktigt duktig programmerare är betydligt svårare att lärasig omallt man kan är PHP & MySQL.
Att korrekt kunna sätta sig in i och förstå kod, på begränsad tid, säger nånting om förståelsen. Det är knappast det enda test man kan eller bör göra. Men det kan absolut vara en del i att testa förståelse imo. På sätt och vis ett bättre test än att säga åt en person lösa problem i specifikt språk, eftersom programmering är mer än syntax.
Björn är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat