Citat:
Originally posted by inrega.se@Dec 17 2008, 15:32
Täntke jag skulle avveckla firman men har några frågor till bättre kunnande.
Jag har ett mobilabbonemang som är bundet viss tid framöver, hur blir det med detta? Bara att se glad ut och betala det med privata pengar antar jag?
Skrivare och andra inköpta grejor, dessa måste jag köpa tillbaka till bokfört värde?
Som det är idag har firman en skuld till mig genom egna insättningar, kan denna användas för att kvitta återköpet? Dvs jag bara plockar ut grejorna som eget uttag?
Tacksam för svar.
|
Bindningstiden på mobilabbonemanget är förhandlingsbart, var uppriktig och säg att du lägger ned verksamheten och att du därför vill avsluta abbonemanget. Alla avtal är förhandlingsbara bara man vet hur man gör och står på sig. Normalt kommer kundtjänst att hävda att de inte kan göra något. Men du kan ju hävda att du ska flytta utomlands till varmare trakter och därför är inte i behov av abbonemanget längre.
Att köpa ut saker ur företaget behöver inte ske till bokfört värde, det är ju samma som inköpspriset. Det är ju nu begagnade saker som bör gå för marknadspriset. Kolla på blocket vad grejerna kostar begagnat. Var noga med att skriva ut dokumentationen från Blocket så den kommer med i bokföringen.
Om du har eget kapital som du satt in i firman så kan du kvitta dina egna uttag direkt mot detta konto, observera dock att du måste fakturera dig själv som privatperson och sen kan betalningen av fakturan inkl momsen ske med avräkning mot ditt konto.