Visa ett inlägg
Oläst 2008-12-17, 04:26 #14
Conny Westh Conny Westh är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Aug 2005
Inlägg: 5 166
Conny Westh Conny Westh är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Aug 2005
Inlägg: 5 166
Citat:
Originally posted by phattrance@Dec 17 2008, 00:44
8e till den 15 e 7 dagar enligt analytics :P
men 50 - 100k / månad låter för högt, har fan svårt o hitta annonsörer som vill betala 900US / månad
74327 helt unika besökare. Jag uppfattade inte hur lång tid det gällde? Är det 7 dagar elelr en månad?

Är det för en månad så bör det bli en uppskattad annonsintäkt på 37163 - 148654 SEK.

Om du har problem med att sälja en annons för 900 USD (dvs ca 7195 SEK) så kan det dels bero på att det kan vara för lång period för en annonsör.

Prova att dela upp den i annons per vecka och per dag. Samt att du har plats för flera anonsörer samtidigt på din webbplats.

Exempel på prissättning per vecka (totalintäkt 8671 - 34686 SEK):
Leaderboard (1 st, värde 5 enheter):
Hög Skyskrapa (1 st, värde 6 enheter):
Låg Skyskrapa (2 st, värde 3 enheter):
Liten Banner(2 st, värde 2 enheter):
Stor banner (1 st, värde 4 enheter):
Liten annons (max 11 st, värde 11 enheter):

Enligt Googles AdSense-principer; Max 3 av ovanstående på varje sida, exempelvis 1 st Leaderboard, Liten Annons (11 st som skyskrapa) och en skyskrapa. Totalt 19 annonsenheter.

Intäkten delas mao upp i 19 enheter och blir då 456-1826 SEK/enhet. I denna kalkyl har jag utgått från att endast en sida innehåller annonser. Har man flera sidor på webbplatsen så kan man dela upp det hela i ännu mindre delar.


Exempel på prissättning per dag (totalintäkt 1239 - 4955 SEK):
Leaderboard (1 st, värde 5 enheter):
Hög Skyskrapa (1 st, värde 6 enheter):
Låg Skyskrapa (2 st, värde 3 enheter):
Liten Banner(2 st, värde 2 enheter):
Stor banner (1 st, värde 4 enheter):
Liten annons (max 11 st, värde 11 enheter):

Intäkten delas mao upp i 19 enheter och blir då 62-261 SEK/enhet. I denna kalkyl har jag utgått från att endast en sida innehåller annonser. Har man flera sidor på webbplatsen så kan man dela upp det hela i ännu mindre delar.


Om man jämför med Google så har de individuella annonser för varje sida och placering på sidan. Samt att annonserna alterneras och då får man ner kostnaden för varje enskild annonsör genom att annonsören inte betalar för mer än den verkliga exponeringen (debitering sker ju per klick).

Det är stor skillnad i att ha en 24/7-exponering jämfört med att som i Googles fall man har en mycket kort exponering och när besökaren byter sida så är det helt nya annonser som visas.

I dena kalkyl har jag bara använt en rak division för de mindre annonsenheterna, men givetvis så kan man ha differentierad prissättning så att mindre enheter blir dyrare per enhet jämfört med om man köper större annonsutrymme i ett svep.

Ovanstående behöver inte ha någon som helst koppling till verkliga annonseringssystem, jag har enbart gjort ett räkneexempel för att illustrera och inspirera till nya infallsvinklar vid försäljning av annonsutrymme.
Conny Westh är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat