Nykomling
|
|
Reg.datum: Apr 2008
|
|
Nykomling
Reg.datum: Apr 2008
|
Hej!
Jag undrar lite hur sökmotorerna hanterar h-taggar på sidorna. Vad gör dem med informationen mellan en h1-tagg t.ex. jämfört med annan text på sidan?
Hur långt ned i h-taggskalan "fångas" av sökmotorerna? Ex <h1>--<h4>
Gör sökmotorerna skillnad på en ren och skär h1-tagg jämfört med en sådan modifierad i stylesheets?
Jag har på min sida tänkt att presentera gjorda menyval som en rubrik på sidan, i <h1>-format. T.ex. "Vald huvudkategori/vald produktkategori/vald produkt" Detta för att förtydliga var i menysystemet man befinner sig samt ge sidan en rubrik.
Frågan är dock om man har en "fördel" hos t.ex. Google med en sådan sträng inom h1-taggar?
Återkommer till första frågan, vad sökmotorerna gör med datat inom h1-taggar - matchar den användarens sökningar exakt mot det som finns i h-taggen? Jag kommer ju i min sträng ha med "/" mellan menyvalen, såna strängar kommer ju förmodligen inte användare att skriva in. Är det då fel info att ha i en h-tagg? Dvs till ingen nytta? Eller kan den fånga upp delar av strängen t.ex. att informationen "produkt" i exemplet ovan ligger i en h1-tagg?
Lite rörigt men jag är helt ny på SEO och vill gärna veta lite bakgrunden till SEO-rekommendationerna.
Mvh, Martin
|