Citat:
Originally posted by eng3l@Dec 15 2008, 09:35
Aquastorm, vi bekräftar avtalsrelationen på de domäner vi får in nybeställningar på, dock går det alltid att ändra denna avtalsbekräftelse i efterhand genom att säga upp avtalet via kontrollpanelen och sedan vända sig till ett nytt ombud/registrar och be dom bekräfta avtalsrelationen istället. Det är det ombud/registrar som sist bekräftar avtalet som får domänen överförd efter övergången.
|
eng3l - Nu vet jag inte om jag är 100% uppdaterad i just denna specifika fråga dvs saker kan ha förändrats sedan Internetdagarna i november..
Där lyssnade jag iaf på Daniel Westman vid Stockholms Universitet (Den person som fått i uppdrag av .SE att utreda vilka lagar som ska/bör beaktas iom den nya affärsmodellen) som pekade på att JUST avtalsbekräftelser på nyregistreringar inte var "lagligt" - utan registrarerna blir tvugna att på en beställning skicka ut en separat fråga (typ e-mail) som beställaren enkom behöver förbinda sig genom).
Läs här:
http://www.internetdagarna.se/images/stori...iel_Westman.pdf
Lyssna här:
http://www.internetdagarna.se/images/stori...um307_22okt.MP3
Ett "problem" jag försökt belysa på ett "domäninriktat" forum med den nya modellen är just avtalsbiten.
Eftersom .SE -
avtalat bort allt ekonomiskt ansvar gentemot Registrarerna (nuvarande ombuden) så står .SE alltid fria från kompensationer osv - dvs en lagd order från en registrar är ALDRIG annulerbar eller på Svenska - ingen registrar kan ångra en registrerad registrering.
DÄREMOT - så KAN/FÅR inte en registrar avtala bort den tvingande ångerrätten på 14 dagar gentemot privatkonsumenter enligt Daniel.
Detta ser jag som ett ev. stort problem - Om privatpersoner skall beredas möjlighet att registrera exempelvis 10 000 .se domäner - för att inom 14 dagar kunna ångra allihopa - helt lagligt. och utan risk för .SE - men med en betydande ekonomisk risk för registrarerna.
Det är möjligt att jag är lite "vargen kommer" och målar fan på väggen - men jag anser inte att de svar jag fått i frågan är speciellt tillfredsställande - för jag är ÖVERTYGAD om att det kommer att finnas de som kommer att testa för testandets skull.
Jag har mötts av "men det där gäller ju bara .com och .net - det kommer ju inte att hända .se"
umm, just det vänta och se..