Citat:
Ursprungligen postat av kw_wasabi
Citat:
Originally posted by -jonny@Dec 14 2008, 21:21
Citat:
Originally posted by -klein@Dec 14 2008, 18:24
...bilsterna skall lära sig att zebra lagen finns, dvs att man skall stanna, om inte har ett fordon bakom sig som håller bög avstånd, då kan vara olämpligt att stanna.
|
Om fordonet bakom ligger för nära får man väl anpassa inbromsningen och börja bromsa tidigare och försiktigt - svårare är det inte.
|
Man ska inte behöva anpassa inbromsningen efter bakomliggande bil. Det är den som ligger bakom som är skyldig att hålla ett så långt avstånd till framförvarande bil att han hinner bromsa (även dom den framför skulle tvärnita).
Men sen kan man ju tänka sig för innan man nitar, för att slippa allt krångel med försäkringsbolag och verkstad m.m.
|
Nej, man SKA inte behöva anpassa sig men givetvis måste man om man har möjlighet göra det om avståndet inte hålls... Oavsett försäkring så är whiplashskador och annat smått och gott kanske inte så trevligt i längden.
Citat:
Originally posted by -klein@Dec 14 2008, 20:48
Citat:
Ursprungligen postat av htiawe
klein: Bör en person på 11 år vara ute i trafiken själv?
Ingen kan alla lagtexter och det är inte heller det som krävs. Du ska kunna de lagar som du stöter på i ditt dagliga liv. Om du aldrig sysslar med jakt så behöver du inte kunna såna lagar men om du är ute och promenerar så ska du veta vad som gäller. Så enkelt är det. Juristerna kan inte alla lagtexter heller och det förväntas inte heller.
|
Ja, en 11 åring kan vara ute trafiken själv. Allt bero på vilka miljörer en 11 åring är van med, en 11 åring som är uppväxt på Nordmalm , har antaligen inga problem att klara sig i trafiken, men någon kommer till Stockholms direkt från Mensträsk har det lite knepigare..
Vet inte hur många ggr jag höll på bli överkörd i London, när jag vara där för några år sedan, ändå står det i gatan att man skall titta vänster.
|
Jag vet inte, ja. Tycker snarare att det är i storstäder som folk går och beter sig lite hur som helst i trafiken.