Klarade millennium-buggen
|
|
Reg.datum: Aug 2005
Inlägg: 5 166
|
|
Klarade millennium-buggen
Reg.datum: Aug 2005
Inlägg: 5 166
|
Man ska akta sig för att dra på sig fasta kostnader över huvud taget och i synnerhet om man är nystartad egen företagare. Dt är vi helt överens om.
Men det hindrar inte att man ska ha en ordentlig kalkyl för sin verksamhet, för när företaget växer så ommer kostnaderna att öka, och man kan inte sitta hemma i köket och bediva en verksamhet hur länge som helst. Det är dock så att många företag startar sin verksamhet hemma i köket eller garaget så har exempelvis Apple, HP och IKEA startat för att ta några kända exempel, men de växte snabbt ut kostymen. Jag skulle nog tro att antalsmässigt de flesta företag startat så i liten skala. Det är endast de bolag som startas av större koncerner som får en mer flygande start med större kontor från start.
Undvik att skaffa kontor innan man har en tillräckligt lukrativ verksamhet och verkligen behöver kontoret, jag har själv jobbat hemifrån i många år. Eftersm jag oftast jobbar som konsult sitter jag ute hos mina kunder, och de kommer aldrig på besök till mig. Men jag har persiodvis hyrt kontor för det är skönt att ha en arbetsplats att gå till och man har ävenglädje av att träffa andra människor, ofta som är egna företagare, men man har även möjlighet att träffa nya kundprospekts när man har ett kontor där mycket folk springer omkring, typ om man hyr på ett kontorshotell.
Tjänstebil har jag aldrig haft, använder min privatbil som är 19 år gammal, har även en äldre bil som jag använde tidigare som är 22 år gammal. Jag tar ut milersättning för dessa från företaget med 18,50 SEK/mil. Det betalar bensinkostnaden + någon krona till skatt och försäkring. Förra året åkte jag över 5000 Mil till uppdrag hos kund. Men likförbannat så är det en kostnad jag måste kalkylera med, likväl som hotellkostnad elelr hyra av övernattningslgenhet när man jobbar på annan ort. Ofta kräver kunden att alla kostnader ska ingå i arvodet och då får jag ingen kostnadsersättning utöver arvodet.
Jag har oxo arbetat gratis för att få referenser och det måste man nog göra för att få välbetalda uppdrag senare. Vad jag menar med att man som företagare måste kalkylera på sin budget är att man inte ska råka ut för obehagliga överraskningar och att man ska få en skälig inkomst för sitt arbete.
Jag pratar inte om de som är hobbyister, de satsar inte seriöst på företagandet "by definition". Vill man satsa seriöst, dvs leva på sitt intresse (jag var oxo hobbyist från början) så måste man få seriöst betalt.
Jag har INGEN FÖRSTÅELSE för att man som företagare ska ha SÄMRE betalt än vad en som är anställd i ett stort företag har, med massor av löneförmåner, inkl tjänstepension, och där man i stort sett helt slipper ta något ansvar. Där man har 5-6 veckors semester och sällan eller aldrig jobbar mer än 40 timmar en normal vecka (en onormal vecka jobar man mindre inte mer). Jag tycker det är att tänka bakvänt.
Man måste som egen företagare spara undan pengar för de tillfällen när uppdragen inte strömmar in i samma takt som annars och då finns det ingen buffert om man inte har det med i sin kalkyl. Då slås man direkt ut från marknaden.
|