Citat:
Originally posted by gummianka@Dec 12 2008, 06:37
Men klein vill inte betala något för något...och jag förstår honom, han kollar aldrig på tv, konsumerar ingen musik, utnyttjar inte det offentligas resurser, så varför ska han betala skatt eller andra avgifter....
det är en sorglig värld vi lever i om vi inte kan visa mer solidaritet med varandra än så...
|
Nu gör du tolkningar som är helt fel. Jag betalar skatt, men jag vill inte betala skyhöga 28,58:- i kommunalskatt, bara för vi har politiker som är slösaktiga, och fatta dåliga beslut.
Nej, kan du tänka dig, jag kollar aldrig på TV..Ser ingen anledning till det, jag konsumera dock en del kultur även om du fråga sätter det. Senaste sedda film handlar om vampyrer i det område jag bor i...:-)
Jag köper den musik , jag konsumera..Om jag lyssnar på radio, så har reklam inslagen betalt för den musik jag konsumera. Varför skall jag visa solidaritet med folk som går operan, där varje biljett är subentionerad med ca 2000:-, när det är människor som oftast kan betala realkostnaden för operabesöken, den enda vettiga kultur reformen som har gjort , skrotades för något år sedan, det var fria museum besök. Även om Stockholms museum håller en väldigt låg klass jemförelse med London. ( Där museum besöken är gratis dessutom. Kan rekommedera Brittisk War Imperium Museum och Brittisk Museum )
Jag kan visa solidaritet, jag gör tom frivillig samhällstjänst minst 20 h om året, för detta får jag hela 500:- av pappa staten, tycker det är viktigt att man ställer upp för samhället, så knappas det ekonomiska ersättning som är lockade.
Jag kan visa solidaritet med människor som lider, men när vi slänger bort miljoner på skräp, har jag svårt att visa solidaritet. Jag tycker att fler bör betala för sina särintressen istället för skicka över notan till staten. Särskilt när man på Julaftonen snubblar över människor som sover på gatan, då är något trasigt med vårt samhälle.
Tänk om vi på skattesedeln, kunde kryssa för vilka områden våra skattepengar skulle någonstans, det skulle vara mer demokratisk.