Citat:
Ursprungligen postat av gummianka
Citat:
Originally posted by -rhdf@Dec 12 2008, 18:56
vi börjar glida OT men..
det enklaste skulle väl vara att man flyttade över det som så att säga är viktigt för landets medborgare, dvs nyheter och samhällsinformation till en egen kanal som finansieras via skattemedel. I denna kanal sänds då ENBART viktig information. Nuvarande SVT får då ses till en tilläggsavgift på samma belopp som dagens TV-licens
|
Citat:
Ursprungligen postat av htiawe
Jag skulle hellre se att SVT fick slåss som alla andra kanaler istället för att sponsras av staten. Det känns inte som att SVT har det där lilla extra som gör att jag verkligen vill betala för det. Kryptera kanalerna och låt dem fightas som alla andra, det skulle nog kunna öka kvaliteten något, om man nu tycker att det är kvaliteten på programmen som brister.
|
Det är väl det man har gjort, och det är väl den gränsen som blir svår att dra, VAD är viktigt ? För mig är kultur viktigt, för någon annan är humor viktigt. Drar man gränsen hårdare, och pratar om samhällskritiska tjänster, kan man verkligen mena att någonting som SVT/UR/SR gör är samhällskritiskt, med undantag för dom samhällsnyttiga varningar som går ut vid katastrofer och dylikt, nej, däremot är ju hela grunden för att det ska fungera att den bakomliggande strukturen med mottagare/sändare finns.
Sen får jag inte ihop siffrorna riktigt, det är lite för många som säger "jag tittar aldrig på TV" samtidigt som det finns ett icke försumbart antal enskilda program som drar mellan 1,5 och 4 miljoner tittare vid varje sändningstillfälle.
så jag tycker personligen att public service är en väldigt lyckad kombination av bredd och kvalité, och betalar gärna för det.
|
Samhällskritisk? SVT / SR.. Då är SVD mera samhällskritisk än vad StatensTeleVision är. Jag tycker vi skall behålla public service, men dom som vill se på SVT, få betala för det som man köper Canal+. Varför skall jag bli påtvingad något som jag inte vill ha? Det är ju kränkade, det är ungerfär som att bli tvångsmatad med Mcdonald mat varje dag.
När SVT tom slösar licenspengar på att visa partikonvent från partier som inte har klarat 4% spärren på 20 år, då är ju gränsen ändå nådd.
Vill man ha nyheter, då kan man lägga några miljoner i en pott på en nyhetes redaktion, som finasieras via skattemedel och så sänder man på webben och via SVT, kanske bara en okrypterad kanal för nyheter. Men att man skall tvångsbeskatta folk som inte ens har TV. Dessutom går Radiotjänst med 5 miljoner i förlust, så frågan är ju vad ger dessa pengar?