|
Bara ett inlägg till!
|
|
Reg.datum: Dec 2004
|
|
Bara ett inlägg till!
Reg.datum: Dec 2004
|
Visst är det så Gustav att mina villkor skiljer sig nu.
Men när jag började så var jag egen i en annan bransch så det var bara att sätta sig på kvällar och helger med arbetet.
Timlön då mindre än 200:-. Men jag behövde referensobjekt och erfarenhet inte bara av egna sidor.
Efterhand var det inga problem att höja timtaxan ordentligt. Och det till de kunder man hade börjat med.
Allra första kundsidan jag gjorde chansade jag att de ville ha en (företaget hade ingen hemsida alls då) och gjorde gratis tog väl runt 50 timmar då, slängde upp den på en tripodadress och fråga vad de tyckte. Och det fungerade.
Samma sak när jag började med optimering. Gjorde arbetet gratis först i början sedan visade resultatet och undrade om de ville betala. Inga problem i något fall.
Men visst det förutsätter att man har någon inkomst att falla tillbaka på under tiden. Eller om man kan tänka sig arbeta runt 80 timmar i veckan under en uppstart till en låg timdebitering.
Så länge man inte drar på sig höga fasta kostnader som ny är det ingen större fara att börja med en timlön, långt under snittet om man är beredd på att arbeta hårt.
Det var lite det jag menade med en våt filt Conny.
Att villkoren för att börja som egen företagare kan man i många fall inte sitta och räkna efter kalkyler som baserar sig på en arbetsdag på 6-7 effektiva timmar och avtalspension etc.
|