Citat:
Originally posted by hubbert@Dec 13 2008, 03:36
Ironi Conny, kan vara svår att förstå ibland.
Men jag får väl ta det på mig själv att det inte framgick att mitt inlägg var menat åt det hållet.
Men om vi tar ämnet på allvar här. Tjänstepension kan du kanske räkna med att som anställd få, inte hos alla företag förvisso. Det beror på, tro mig jag har suttit på båda stolarna, som anställd och som Vd.
Sedan verkar du Conny totalt ha missat i det jag skrev (återkoppling till det här med ironi)
Unga människor som är på väg ut i yrkeslivet struntar fullkomligt i dina kalkyler, de vill skapa en framtid, karriär för sig själva. Inte sitta och få en massa pekpinnar på vad de skall ta betalt eller kräva att få.
Dina kalkyler lägger sig faktiskt ibland som en våt tung filt över de unga som vill skapa något.
|
Jag anade viss ironi, men var lite osäker
Många unga företagare gör misstaget att göra kalkyler som är helt åt fanders för bristfälliga!
Jag försöker inte lägga kalkylen som en blöt filt över deras kreativitet utan jag försöker skapa en medvetenhet om att göra riktiga kalkyler. En riktig kalkyl är en lika stor del av lösningen som den tekniska lösningen i sig. Får man inte ekonomin att gå ihop så kommer man som företagare att få jobba mer ör mindre pengar än sina konkurenter och det kan man inte göra så länge förrän man ledsnar och lgger ned sin verksamhet. Då lämnar man kunden i sticket, så kunden förlorar i längden kvalitet på att det förekommer en "underprissättning".
Med en "riktig" kalkyl menar jag att de måste vara medvetna om vilka kostnader de i verkligheten kommer att ha och att de inte ska konkurera med att försämra sina egna sociala villkor (de bor ju i Sverige) utan hitta andra konkurrensmedel, som bättre service, snabbare leveranser, annan kvalitet på produkten/tjänsten de levererar än vad konkurrenterna använder.
Det är många som försöker konkurrera med priset eftersom de tror att det är det enda de har att konkurrera med. Detta beror på att många är okunniga om vilka konkurensmedel som finns att jobba med.
Det finns dock bara ett företag på marknaden som kan vara billigast, alla andra måste hitta andra sätt att kunkurrera annars slås de så småningom ut från marknaden.
Varför är nya företagare omedvetna om detta? Några skäl är givna;
* Ungdomlig okunnighet,
* bristande entreprenörsutbildning,
* bristande företagartraditioner
* de tänker för mycket som "konsument" i just prissättningen och glömmer sig själva
Man ska givetvis utgå från kunden och lösa kundens problem, men som företagare måste man även få ut något av företagandet och då är priset kunden betalar det enda materiella som företagaren får ut och det är i sin tur grunden för den emotionella tillfredsställelsen att kunden är nöjd eftersom de betalar.
Det är inte bara de unga företagarna som gör misstag. Snikna kunder utnyttjar givetvis denna situation.
Jag har gjort alla misstagen själv och jag har lidit hårt av dem. Jag hoppas jag kan bidra med att medvetandegöra andra unga företagare att inte göra om mina misstag utan att "göra rätt från början", så de får en flygande start i sitt företagande och kan fokusera på att komma med nya kreativa lösningar på kundernas problem, i stället för att våndas över att de inte får ekonomi i sitt företag, och att de ska kunna leva på sin verksamhet.