Citat:
Originally posted by ConnyWesth@Dec 12 2008, 23:40
Eftersändning kostar ju pengar, varför det. Till och med adressändring kostar pengar, varför det?
När jag flyttar vägrar jag att betala posten för att de ska eftersända reklam, bluffakturor och annat skit....
Jag kan tänka mig att göra en adressändring genom posten för att underlätta för posten så de slipper att returhanteringen blir jobbig... men då borde jag få tack av posten, inte betala för det. Jag meddelar de kunder och leverantörer jag vill ha fortsatt kontakt med vart jag tar vägen, resten skiter jag i...
Man kan göra gratis adressändring hos skattemyndigheten.
|
Varför det kostar pengar ? Av just den anledningen du anger, det finns en organisation som aktivt jobbar och gör dom sakerna du klagar på ÅT dig, till en ganska överkomlig avgift. Självklart så kan man ringa runt och ändra själv (även om det i mina öron då ringer illa när man klagar på "resultatet", att man får ringa till många ställen t.ex.) eller så lägger man den tiden på något annat roligt eller inkomstgivande och betalar den överkomliga summan (det här ju någonstans grunden till hela tjänstesektorn)
När det gäller eftersändning så är det ju förutom ovanstående anledning så att det för Posten innebär dubbel hantering (precis som med returhantering) något som det väl är rimligt att den som använder tjänsten betalar.
Är det sen så att man själv, eller dom företag man har relationer med, inte lider av att dom inte kan nå en på optimalt sätt, så är det ju inga problem (och som sagt, returer är enklare för Posten en eftersändning) men jag tror inte (även om jag blir mer och mer osäker) att Conny tycker att andra ska sitta och göra jobb åt honom utan att få betalt.