Visa ett inlägg
Oläst 2008-12-13, 01:21 #12
Conny Westh Conny Westh är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen

Reg.datum: Aug 2005
Conny Westh Conny Westh är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen

Reg.datum: Aug 2005
Citat:
Originally posted by hubbert@Dec 13 2008, 01:17
Beror på hur man räknar Conny vilken timkostnad man skall ha.
Får i din kalkylsida lätt ned det till runt 200 kronor timmen.
Sätt månadslönen till 20.000.
Strunta i avtalspensionen sådant tänker inte folk runt 20 år på.
Pension är inget man tänker på i 20 års åldern.
Jag vet, jag sålde pensionsförsäkringar då som extraknäck.
Men inte tyckte jag att jag behövde ta en själv. Det var så långt till pension då. Nu några årtionden efter kommer man på att det hade nog varit bra att teckna en då.
Det blir lite dyrare och ger sämre utdelning ju fler år man väntar.

Från din kalkyl dra vidare bort eller sänk kreditförluster. Det räknar man aldrig med, man känner ju sina kunder så det händer inte.
Factoring. Vadå skicka ut fakturor och bevaka dem kan man väl klara på egen hand.
Marknadsföring. Tja varför skall man lägga pengar på det. Det är väl bara att lägga ned ett antal timmar på olika sociala media så ordnar det sig.

Timmar per år. 1200 max. Jamen vad är det, 3 och en halvtimme per dag. Det fixar man lätt. Räkna med 220 arbetsdagar á 10 timmar det blir ju 2.200 timmar per år.
Så enkelt och snabbt ned till 200 kronor per timme.
Det där är ren fantasikalkyl!!!

För det första så har man tjänstepension om man tar en anställning, det har alla som har en seriös arbetsgivare. Finns ingen anledning att upptäcka när man fyller 65 att; shit jag kommer att få leva under existensminimum!!!!

Kreditförluster är reella, dvs det är kostnader man måste räkna med annars kommer man inte få ihop sin kalkyl.

Marknadsföring är oxo en kostnad som många "glömmer", sen undrar man varför man inte får några kunder....

Det är inte seriöst att räkna med mer än 1200 timmar debiterbar tid per år. Snarare kan man behöva räkna med ännu färre timmar om man har väldigt kunskapskrävande yrke, då måste man avsätta mer tid för egen inlärning. Om man under några år lyckas ha en hgre debitering per år så kommer det andra år med lägre debitering, så snitett 1200 är en gammal vdertagen tumregel som de flesta använder. Det finns små variationer som upp till 1245, men justering nedåt till 800 elelr 600 för riktigt kompetenskrävande managementkonsulter. Det är därför de har såna höga timarvoden.

Totalt har man 1760 timmar man bör få "lön" för. men skillnaden mellan 1760-1200 dvs 560 timmar är sånt man inte kan ta betalt av kunden för. Det innebär att när man räknar ut timlön för en anställd så räknar man månadslön*12/1760.

Det finns 52 kalenderveckor per år,
2 går bort som röda dagar,
5 är semester,
4 är genomsnittlig sjukfrånvaro,
sen har man några veckors egen utveckling dvs att höja sin egen kompetens så man inte sitter där om 10 år som en gammal uttjänt borstbindare (ett gammalt fint yrke men som det inte finns så stort behov av idag),
administration (bokföring, förhandling med kunder, fakturering, hantering av reklamationer och inkurans, installation av datorer, och programvaror, lära sig nya program..... and many more...), sen har du även "slack" dvs tiden du väntar på att en kund ska svara OK på en offert, offertskrivandet i sig tar oxo tid, tiden att hitta nya kunder (marknadsföring och försäljning).

Till slut får du kvar 30 veckor som är faktiskt debiterbart arbete som du dessutom får betalt för. Den tiden ska täcka alla andra kostnader i bolaget, inkl löner, arbetsgivaravgifter, tjänstepensioner, lokalhyra, datorkostnader, programvaror, resekostnader, revisor, bokföringsfrman, möbler...

Om man gör glädjekalkyler så skjuter man sig själv i foten, man får aldrig ordning på ekonomin i företaget om man inte förstår att räkna och ställa upp en riktig kalkyl.
Conny Westh är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat