Visa ett inlägg
Oläst 2008-12-12, 23:11 #17
Conny Westh Conny Westh är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Aug 2005
Inlägg: 5 166
Conny Westh Conny Westh är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Aug 2005
Inlägg: 5 166
Citat:
Originally posted by Magnusfaldt@Dec 10 2008, 17:03
Helt klart vill man inte ha kunder som ej löser ut Postförskotten.
Jag skickar en faktura på 300 kr till dem som ej löser ut dem.
Cirka 1/5 betalar denna faktura efter ca:1 månad skickas en påminnelse +50kr då betalar ca: 50-60 % påminnelsen när de ser att man är envis.
Nästa steg blir kanske att ta en kreditupplysning och gå vidare med dem som ej har anmärkningar till kronofogden.
Tror det är viktigt med en tydlig policy så att det inte går rykten att den o den kan man strunta i att lösa ut.
Kreditupplysning ska du ta INNAN du godkänner kunden för kredit första gången, finns ingen anledning att ta kreditpplysning i EFTERHAND. Då är det bara att skicka till kronolle direkt eller skita i det hela.

Har kunden svag kreditvärdighet så är det inte nödvändigtvis en dålig kund för det, det kan vara din bästa kund ever, så man måste hantera kreditupplysningar med förnuft och inte vara rabiat.

När jag agerar i rollen som kund köper jag själv aldrig på postförskott, endera faktura eller kreditkort vid beställningen. Postförskott är bara sååååå krångligt.
Conny Westh är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat