Citat:
Originally posted by Lindahl@Dec 11 2008, 23:59
Intressant, med set names utf8 blir ordet ingå istället ingÃ¥, kör jag latin1 blir det ingÃ¥ (när webbläsaren är inställd på iso vill säga, ändrar jag webbläsarinställningarna till utf8 blir det ingÃ¥)
|
Det var som jag befarade. Dit innehåll i databaserna är det inget fel på, Mysql lagrar bara tecken och tar fram dem igen och det fungerar på din burk.
Det är bara det att i tidernas gryning lade du in utf8-material fast anslutningen var satt till latin1 (set names latin1, vilket av nån konstig anledning är/var standard i mysql). Därmed kan du aldrig få tillbaka det som läsbar text annat än om du kombinerar en anslutning i latin1 med att du i webbläsaren tolkar det som utf8. Alla andra kombinationer ger oönskade resultat.
Men eftersom databaserna inte innehåller det som mysql tror att de innehåller så kan du inte använda mysql:s inbyggda funktioner för konvertering. Du måste dumpa ut innehållet, inte via mysqldump (eftersom det kommer att ge dig ingÃ¥ istället för ingå - pröva), utan genom en egen dump som bygger på frågor när du har ditt anslutning satt till latin1, Sen får du köra in allt igen fast då med ändrat anslutning till utf8.
Hårt jobb men det lönar sig att ligga rätt positionerad i teckendjungeln.