Det stämmer att vi reserverar ett domännamn i vårt system när en kund har beställt detta. Spärren ligger så länge beställningen anses som giltig. När det gäller att lägga till domännamn i vårt system som inte är registrerade i syfte att spärra upp dessa från beställning så har jag själv arbetat hårt med att hitta ett bra system för att kontrollera detta. Det görs numera automatiska rensningar periodiskt som med ett visst mått intelligens avgör om domännamnet ska ligga kvar eller inte.
Citat:
Originally posted by matzii@Dec 12 2008, 10:02
ibland brukar Loopia vara snabba när man registrerar lediga domäner men nu har det tagit över 1 1/2 timme sedan fakturan betaldes till Loopia och ändå så äger jag inte domänen enligt iis. Det är inte bra är det attraktiva domäner försvinner de snabbare än så...
|
Tiden det tar att registrera ett domännamn varierar kraftigt beroende på vilken toppdomän det gäller samt hur många registreringar som pågår just nu. Det senare oftast beroende på de olika spärrar som finns hos registry gällande hur många transaktioner man får göra per tidsperiod. Om jag tillåts gissa så ligger snittet för t.ex. en .se-domän på ca 15 till 30 minuter efter betald faktura. Detta förutsätter dock att inga problem uppstår och att det inte pågår en större mängd andra registreringar samtidigt. En vanlig orsak till att denna typ av registreringar kan ta lite mer tid tid är vi saknar kontakt-id för kunden eller att det kontakt-id som vi har lagrat har tagits bort av kunden.
I båda dessa fall så skapar vi ett nytt kontakt-id vilket lägger på lite tid i registreringsförfarandet.