Citat:
Ursprungligen postat av klein
FreeBSD maskin med Samba.. Du har dator av m/ä och installera FreeBSD och Samba.. ( m/ä = Singel core CPU typ intel p4 äldre Amd k8 . Ca 4 år gamla kontorsdator.)
|
Varför installera Samba om man inte måste?
Citat:
Originally posted by -klein@Dec 11 2008, 06:09
Detta når man via OpenVPN , så varje dator måste innehålla ett cert som vill ha access till din dator.
|
OpenVPN är en bra Open Source lösning men kan vara lite svår att konfa på linux inte direkt själv installerande.
Citat:
Originally posted by -klein@Dec 11 2008, 06:09
Ubuntu / FreeBSD är samma sak, bara olika smaker inom Unix.. Den linux dist som fungera bäst med nästan all hårdvara, är ju Debian.
|
Som jag har förstått det är FreeBSD en Unix clon, Ubumtu kommer från Debian och använder alla kommandon från denna.
Jag fördrar att ha kontroll över både hårdvara och mjukvara när jag skapar lösningar.
1. Sätta upp en grundläggande Linux t.ex. Ubuntu tar ca: 20 minuter (även på en riktigt gammal hårdvara). 0Kr om man har någon gammal överbliven burk stående.
2. Installera openssh-server tar ca: 2 minuter ("apt-get install openssh-server" i cli eller installeras vid grundinstallation). 0Kr.
3. Installera SftpDrive på Windows burkarna tar ca: 3 minuter per burk. 39$/år och burk fungerar direkt.
Citat:
Ursprungligen postat av Gustav
Det måste vara enkelt att komma åt och säkerhetskopiera filerna.
|
4. Säkerhetskopiera gör man mycket enkelt med ett shell script och cron. Det finns många mycket enkla guider på nätet. Man kan då kopiera till en annan burk för att ha extra säkerhet. Det finns två olika program till linux som skapar kopior "rsync" som skriver till backup mappaen med bara det som ändrats sen senaste backup eller "rdiff" som även har versionshantering så att du kan t.ex. återskapa en fil från valfri tid upp till 60 dagar vilket är default och går att ändra. Detta kostar inget heller om du lägger ner lite tid ca: 1 timma eller om du hyr in någon för att sätta upp det... Hela systemet tror jag tar ca: 2 timmar sen rullar det utan krångel.
Själv kör jag Ubuntu 8.10 server på en ca: 4år burk. Installerat endast Openssh-server och rdiff. Ssh för att det skall vara säkert över internet och rdiff för backup. Kontakten utifrån är testad från bl.a. Estland och det funkade utan krångel med SftpDrive det kändes som om man satt på kontoret. Backup körs varje natt till en burk på kontoret samt en burk på ett annat ställe så det finns hela tiden 3 kopior.
Jag kan hjälpa till med installation eller råd och script om du vill göra det själv (det är inte så svårt).