Visa ett inlägg
Oläst 2008-12-11, 11:52 #5
Conny Westh Conny Westh är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Aug 2005
Inlägg: 5 166
Conny Westh Conny Westh är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Aug 2005
Inlägg: 5 166
Citat:
Ursprungligen postat av Tomas J
Citat:
Ursprungligen postat av ConnyWesth
Jobbade 1,5 år på "klumpen" (dvs tjocka och otympliga brev) i posten mitten av 80-talet.

Om ditt paket eller brev är ömtåligt så måste du skicka det som fragile, det kvittar om du bara "skriver" ömtåligt på det. Det som man betalar för Fragile hanteras helt annorlunda än övriga försändelser.
Vill man vara elak och kanske också vis av egna erfarenheter skulle man kunna tro att det snarare har motsatt effekt att märka paketet Aktas/Ömtåligt/Glas eller liknande om man inte betalat för "Fragile". Då jäklar ska paketet få vad det tål :blink:
Det är snarare så att den hantering som gäller vanliga paket helt enkelt generellt är hårdare och inte passar för ömtåliga försändelser. Hnteringen är helt enkelt billigare för posten och den är generellt hganska hårdhänt, det är därför det är ytterst olämpligt att skicka ömtåliga saker på annat sätt än som fragile.

Det är ungefär som Nitroglycerin, det är ju en extremt instabil kemisk förening som exploderar om man skakar den. Varför ska man då "testa" genom att skaka den.... ? Då kommer den att explodera!!!

Detta som jämförelse med de råd som posten ger att ALDRIG SKICKA ÖMTÅLIGT MATERIAL med VANLIG postgång utan skicka det som fragile!!!!

Försändelser som skickas som FRAGILE får en egen (ömsintare) väg i logistikkedjan (som är dyrare för posten, därför kostar det extra). Bland annat så kastas inte försändelserna som de kastas i "klumpen".

I "klumpen" så sätter man upp en matris (med stålramar som håller upp säckarna) med postsäckar typ 10x5 säckar och så står det 3 sorterare och kastar försändelserna från 5 meters håll så de landar i en postsäck med rätt postnrområde. Det finns inte en chans för ömtåligt material att överleva i den behandlingen. landar en färsändelse på stålramen innan den åker ner i säcken så överlever inte en glasspegel den behandlingen.

Dessutom så packas dessa postsäckar hårt i stålvagnarna så det ska få plats så många säckar som möjligt i varje stålvagn, i tåg och på flyget. Fragilehanteringen sker i stålvagnar där man ställer ned saker försiktigt och hanterar saker med varsamhet hela vägen från inlämning till utlämning. Stålvagnarna skyddar för yttre påverkan vid långransporterna oxo.
Conny Westh är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat