Citat:
Ursprungligen postat av klein
Citat:
Ursprungligen postat av oskarg
Helt rätt! Staten ska fan inte bestämma vilka tider jag ska få köpa sprit! Och jag håller med om att staten ska se till att inga över 30 pluggar, vi måste ha hårdare regleringar på skolorna!
|
Nu gör du tolkningar som en påse nötter. Mera av högskole utbildningen skall vara finasieras av dem som går där. Om man över 30 år och fortfarande plugga på högskolan. ( Man börja väl runt 22 år ) , så är någonting trasigt.
Systembolaget bör avvecklas och den fria marknaden skall ta över sprit försäljningen.. Idag är bara korruption inom systembolaget, man måste betala mutor till butikerchefer och liknade för att få bra placeringar i butikerna.
|
Tycker jag inte,
det borde vara så att man borde få bättre ekonomi än socialbidrag för att gå på Universitet. Det är ju bättre att folk pluggar för att höja kompetensen, än att bara gå och drälla på socialbidrag, om man har kapacitet och vilja att gå på Universitetet. Som systemet är utformat idag så straffas alla som försöker ta sig loss ur socbidragsberoendet genom att studera. De förlorar hela socialbidraget som är hyra + ca 4374 SEK (iofs existensminimum enl KFM). Om hyran är 5970 så blir det sammanlagt 10344 SEK. Börjar man studera så sjunker det till 7492 SEK (bidrag + lån sammanlagt). Dessa belopp är skattefria.
Maximal A-Kassa är 80% av inkomsttaket ca 18 700 SEK dvs ca 14 960 SEK (lite osäker på beloppsnivåernas exakthet). Detta ska beskattas.
Bidrag för utbildning är begränsat till ca 5 års heltidsstudier.
Jag begriper inte varför det skulle vara en övre åldersgräns för utbildning, det verakt ju helt befängt!!! Om man inte har genomfört Universitetsutbildning när man var 19-24 år utan jobbat och betalat skatt så varför ska man inte få plugga om man är exempelvis 49-54? Man kanske har jobbat som svetsare men vill byta yrke till arkeolog av någon anledning.
Jag tycker man borde uppmyntra människor att studera och höja sin kompetens för att få högre värde på arbetsmarknaden.