Citat:
Originally posted by andreas.lundahl@Dec 7 2008, 15:40
Från att säga att de allra vassaste webbutvecklarna inte hänger på w3schools.com till att idiotförklara 70% av befolkningen. Så vi leker viskningsleken. Ska vi köra en runda till? Jag börjar med att påstå att Fredrik Reinfeldt är statsminister i Sverige. Så får vi se vad detta blir i slutänden.
Att de vassaste webbutvecklarna inte anpassar sidor för IE lär jag tydligen också ha sagt. Att vara vass webbutvecklare verkar ju vara ett ganska schyst yrke. Synd bara deras kunder förmodligen inte betraktar dem som särskilt vassa när de ser resultatet i IE.
Till allvaret. Min åsikt är att IE är en dålig webbläsare jämfört med exempelvis FF eller Chrome. Det har ingenting att göra med mode eller att jag principiellt bojkottar Microsoft-produkter. Den största anledningen till denna uppfattning är att IE renderar så mycket sämre än exemplena ovan (undantaget är IE8, som jag hoppas innerligt att Microsoft kan få ut snabbt på marknaden). Som webbutvecklare tycker jag att det kan vara värt att kämpa för större marknadsandelar för de webbläsare som jag anser vara de bättre. Detta inte bara på grund av att mina besökare använder webbläsare som jag gillar, utan också på grund av att det sätter fart på Microsoft. Var hade vi varit i dag om det inte varit konkurrens i webbläsarbranschen, och IE hade haft 100% av andelarna? Om man ser det ur den synvinkeln tror jag att vi har mycket att tacka till exempel FF-utvecklarna.
Hoppas att det inte blir några missförstånd den här gången, och jag ber om ursäkt om jag uttryckte mig luddigt tidigare.
|
Du skrev ju att du tyckte det var sorligt att vassa webbutvecklare använde IE. Jag använder det just nu och alltid när jag surfar. Andra webbläsare öppnas bara när de fyller någon funktion som exempelvis validering av webbsidor.
Visst skulle jag kunna känna att det gynnande marknaden bättre om jag avnände Fx istället för IE. Men på samma sätt kan man ställa allting mot varandra som Linux vs Windows. Jag gynnar inte Linux mitt användade för att jag anser att de behöver fler marknadsandelar. De har inte något som jag direkt behöver och därför håller jag kvar i det jag alltid använt. Det som störde mig från början var din inställning till professionella användare av IE.