Citat:
Originally posted by ztream@Dec 7 2008, 22:13
Jag har så dålig lön. Man blir inte företagare för att ha fet lön, man blir det för att skapa något och ha en frihet. Blir man det för pengarna är man bara löneslav i sitt egna bolag. Och vem fan kan räkna på 20-25 papp och tjänstepension när man inte sålt sin första produkt. Ibland tror jag inte ens du drivit företag själv Conny utan bara läst all litteratur som finns i ämnet.
Viper: Tänk på att filtrera vad pessimister och "förståsigpåare" säger innan du tar till dig allt. Det viktigaste är att köra på och inte titta tillbaka. Börjar du vända och vrida på varje frågetecken kommer du aldrig starta företag. Allt går att lösa, bara kör! Fyll i formulären på företagsregistreringen redan ikväll så är du igång och du har börjat den bästa resan i ditt liv. Trust me!
|
Jodå, jag har drivit eget i 9 år och haft både sötebrödsdagar och levt på vatten och bröd (och mindre än det ibland), så jag vet definitivt hur det är att vara egen företagare.
Det viktigaste man har är kunden. Men massor av nya företagare tror att man kan priskonkurrera sig in på marknaden, det kan man inte, då har man lagt grunden för sin egen ruin. Det är mycket svårt att senare höja priset för när man väl har etablerat sin verksamhet så har man kunder som har anlitat en med den prisnivå man har, om man då börjar höja priset så kommer man att få det mycket kärvare än om man går in på "rätt" prisnivå direkt.
Till de som redan har etablerat sin verksamhet på en för låg prisnivå så bör man höja priset så man hamnar på en acceptabel lönsamhet, men hade man gått in rätt från starta hade man haft den lönsamheten från start oxo.
Man måste konkurrera med annat än priset annars kan man aldrig leva på sin skapaelse, och jag startade företaget för att bli oberoende OCH tjäna pengar, har man inte det som en grundsten att jobba med så kan man inte vinna, man måste tänka på hur man ska tjäna stålar. Om jag inte tjänar pengar på sikt så kan jag lika gärna ta en anställning där jag får lön varje månad utan att anstränga mig alls.
När jag startade hade jag ingen affärsplan, vilket jag fick sota för eftersom jag inte hade koll på vare sig intäkter eller utgifterna och ingen plan, jag har lärt mig detta "den hårda vägen". Jag skulle vilja säga att jag lärt mig det mesta "den hårda vägen". Efter det så läste jag böcker om ämnet företagsekonomi för det intresserar mig starkt.
Jag lär ut den kunskap jag förvärvat genm egna misstag och jag känner igen de misstag jag själv gjorde och hur jag resonerade när jag själv startade, därför varnar jag just för det nu när jag ser andra på väg in i samma misstag.
Sen är jag inte särskilt ensam om att ge dessa råd, vart du än vänder dig till ALMI, NUTEK, Nyföretagarecentrum, eller andra så kommer de säga samma saker. Med fokus på att kunden är i centrum, marknadsmässiga lönevillkor och lönsamhet är en förutsöttning för företagandet på längre sikt.
Om man inte ens i teorin kan få en marknadsmässig lön då ska man aldrig starta upp sin verksamhet, då ska man söka anställning i stället, för där får man de villkoren. I min urkesroll som systemutvecklare är begynnelselönerna för nyexade ca 27 000 Per månad + tjänstepension och andra förmåner. Då får man mobiltelefon, dator och programvaror på köpet så att säga.