Visa ett inlägg
Oläst 2008-12-07, 20:48 #5
Conny Westh Conny Westh är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Aug 2005
Inlägg: 5 166
Conny Westh Conny Westh är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Aug 2005
Inlägg: 5 166
Du ska givetvis ha en marknadsmässig lön, det finns ingen som har en så låg lön som 8-10 tusen, minimilönen för en företagare på heltid borde vara 25 000 annars finns det ingen anledning att ens fundera på att driva företag. Däremot kanske du inte jobbar heltid till en början utan du jobbar 20-30% av heltid, men när du gör en kalkyl måste du räkna på heltid annars blir det helt orealistiska siffror.

Du ska ALDRIG tro att du kan priskonkurrera dig in på marknaden, det är många som tror att det är en bra metod men det är bland det sämsta man kan göra. Du måste ha annat att erbjuda som bättre service unikare produkter, kortare leveranstider, eller någon annan kvalitativ konkurrensfördel, annars kommer de etablerade företagen bara att sänka sitt pris och så slår de ut dig från marknaden på nolltid.

Tjänstepension är en självklarhet eftersom du har det som anställd, det finns ingen anledning att ha sämre villkor som egen företagare, tvärtom borde du ha högre lön och bättre villkor.

Sen är det en annan sak att du VÄLJER att låta pengarna stå kvar i firman och använder dem för att förbättra likviditeten i stället för att ta ut det i lön direkt. Men du ska givetvis få ut pengarna på ett eller annat sätt men vid ett senare tillfälle.

Kalkylen ska du göra som om du drev företaget på heltid och inte har några nadra sidoinkomster. Du kommer annars att få helt felaktiga kalkyler som inte håller i längden.

Tänk på att när du väl satsar på din verksamhet så kommer du att etablera en bild av ditt företag både hos kunder, konkurenter ocg underleverantörer som du måste kunna leva upp till, du måste betala dina underleverantörer och skattmasen i tid enligt ingångna avtal, ALLA avtal ska hållas utan undantag. Då måste du ha goda marginaler på alla nivåer i ditt företag, både pengamässigt och tidsmässigt för att klara leveranstider du utlovar.

Många glömmer att försäljning och marknadsföring kan ta stora delar av omsättningen. Exempelvis återförsäljarrabatter, försljningsprovision och marknadsföringskostnader. Det kan var aca 40¤ av omsättningen som går bort i marknadsföring och försäljning för ett tillverkande företag, för vissa teknikintensiva spjutspetsprodukter kan det vara upp till 80-90% av omsättningen, det återspeglas oxo i priset.

Jag hjälper dig gärna med både affärsplanen och kostnads- och priskalkyler så du slipper göra de absolut grövsta misstagen som är vanliga för nya företagare.

Du skrev att du eventuellt hade en produktidé, har du gjort en prototyp redan eller tänker du göra det efter att du startat firman?

Oavsett vilke så var noga med att dels göra en materialkalkyl, men även lokalkostnad, verktyg och maskiner, samt inte att förglömma arbetstiden. Inte bara arbetstiden med att ta fram själva produkten utan alla administrativ med att hitta leverantörer, beställa material m.m. är tid som ska med i kalkylen. Tid är pengar (Tid=Pengar). Din egen tid är dyrbarast av dem alla.

För räknar du inte att din tid kostar något så har jag massor med jobb du kan få göra gratis åt mig.... :P
Conny Westh är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat