Visa ett inlägg
Oläst 2008-12-07, 15:33 #4
viper viper är inte uppkopplad
Flitig postare

Reg.datum: Mar 2003
viper viper är inte uppkopplad
Flitig postare

Reg.datum: Mar 2003
Tackar Conny och Lime!

Du skriver att jag bör göra en vettig kalkyl med goda vinstmarginaler med mera. Jag vet ju att skatteverket etc vill att man skall gå med vinst i företaget så mycket som helst och självklart är det också vad jag själv skulle vilja också men samtidigt vill jag ändå kunna ha mitt vanliga jobb vid sidan av troligen ett bra tag innan jag helt skulle kunna falla tillbaks på min egen verksamhet om det ens blir möjligt.

Jag tittade lite på din kalkyl och ser där bland annat en del går till tjänstepension vilket inte är helt fel men eftersom jag redan har ett fast jobb där jag betalar för pension osv är det verkligen en nödvändighet? Självklart förstår jag att det är bra att lägga en del på pension men känns som att första året/åren så vill man få ut så mycket pengar som möjligt att ta ut som "lön" eller återinvestera i företaget.

Min tänkta verksamhet är även tänkt att rikta sig till privatpersoner och därför vill jag kunna pressa mina priser neråt så mycket som möjligt men ändå kunna göra vinst, vilket får anses som en självklarhet. Även om det känns som att i mitt närområde skulle jag vara ganska ensam om att erbjuda dessa tjänster av just den här sorten och även vad jag hoppas kompetensen.

Min lön räknar jag inte direkt som hög utan kan tänka mig att ta ut någonstans runt 8000-10000 kr i månaden utöver det jag redan tjänar på mitt vanliga arbete. Egentligen vet jag inte om jag kommer ta ut någon summa varje månad utan det kanske blir när man får för sig att man vill unna sig något så som en resa, prylar med mera. Resten skall sparas och en del skall jag absolut återinvestera i företaget för att expandera och kanske bli min enda syssla så småningom.

Men hur som helst, ni rekommenderar ändå att jag registrerar firman hos bolagsverket, ser väl kanske snyggast ut på pappret antar jag med? Vilket alltid är en fördel.

Sen satt jag och tittade lite och som du sa skulle man ange uppskattad budget osv vilket är väldigt svårt för mig att göra då tanken är att konstruera maskinen själv vilket kommer bespara en del pengar men istället ta längre tid vilket är svårt att uppskatta som alltid. Men fint att du la till kommentaren om hur man kunde slippa det lite enkelt.

Tanken är även att som du säger Conny ha ett separat konto till företaget vilket absolut gör allt enklare, troligen kommer jag nog anlita en revisor eller kallas det något annat då man inte riktigt behöver en riktig revisor för enskild firma?. Redovisningsassisten kanske eller något annat fint?

Mvh,
Viper
viper är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat