Hej!
Var ett tag sedan jag skrev här på forumet nu, tråkigt men blir så när intressen skiftar titt som tätt ibland. Ja hur som helst är det så att jag nu i säkert över 1 års tid funderat lite på att starta en egen firma alltså en mindre enskild firma som till en början skall vara en bisyssla till mitt vanliga heltidsjobb.
Jag har läst ganska mycket i ämnet med det kvarstår ändå några frågetecken som jag tänkte fråga er här på WN om då jag vet att ni är väldigt kunniga i detta ämnet, åtminstone några av er.
Då jag ännu inte har den utrustning som krävs för att dra igång verksamheten utan den skall egenhändigt byggas och tillverkas och först efter det kan själva huvud produkten/tjänsten erbjudas. Dock behöver jag ju då införskaffa en hel del saker så som material, programvaror, elektronik och annat som kan behövas. Även en lokal kan bli aktuellt.
Kan jag redan idag ansöka om FA-skatt samt moms registrering utan att aktivt kunna erbjuda mina tjänster direkt? Utan säg att det tar mig kanske 3-4 månader innan jag kan börja erbjuda den färdiga produkten/tjänsten. Tanken är att jag skall bygga en slags fräsmaskin som kan fräsa ut saker ur trä, plast, alu och liknande mjukare material, jag har redan ritningar samt lösning på hur själva fräs maskinen skall se ut så det är mitt minsta problem just nu, tror jag åtminstone.
Tanken är att om jag inte är helt ute och cyklar så skulle jag då kunna starta min enskilda firma redan idag och börja köpa in material, maskiner och annat som behövs och dra detta på företaget?
Skulle jag då "bespara" mig de direkta utgifterna i form av momsen på 25% som jag sedan kommer deklarera etc eller hur fungerar det? Just detta med moms hit och dit och skatter rör till det lite i huvudet för mig.
Men för att göra det simpelt om jag startar en enskild firma och traskar ner till min lokala stålhandlare och skall köpa lite material på mitt företags räkning betalar jag momsen då och får sen tillbaks det när jag deklarerar eller betalar jag inte momsen då utan deklarerar det senare så att det hamnar på deklarationen året efter?
Sen en sista liten fråga: Kostar det något att starta en enskild firma om man inte vill registrera sig på bolagsverket? Utan då räcker det med att man skickar in en ansökan om FA-Skatt samt Momsregistrering som jag inte kan se kostar något?
Hoppas ni kan hjälpa mig! Och jag har sökt och kollat runt men inte hittat svar på dessa frågor eller så har jag helt enkelt missat det och ber då om ursäkt för det.
Mvh,
Viper