Citat:
Ursprungligen postat av Conth
Citat:
Ursprungligen postat av dudaah
Citat:
Eftersom jag betalar min TV licens bör jag då inte ha fri tillgång till allt som har spelats på radion? Eller vad är skillnaden menar du på att jag spelar in låten via radio eller att jag hämtar samma sak på nätet som jag nyss hörde på radio? Drabbar det artisten mer när jag hämtar låten på nätet för att jag glömde trycka på REC-knappen? Varför i så fall?
|
Alltså om du spelar in från Radion så betalar radion stim avgift vilket går till artisten. Så på det viset får artisten ersättning. Laddar du hem från TPB så får artisten ingen stim avgift. Detsamma gäller om du köper en låt via en legal musik tjänst, de måste betala stim per stream som är över 30 sekunder och även en stim avgift per såld låt som går till artisten. Dessa pengar tas inte från tv avgiften.
Jag tycker dock inte att ipred är något bra. Men men...
|
Det är fel. Artisten får inte mer STIM pengar för att jag spelar in från radion jämfört med om jag hämtar samma låt från nätet.
Helt klart är att jag har laglig rätt att inneha denna låt.
Så även om resultatet/skadan blir exakt det samma för mig och för artisten/upphovsrättsinnehavaren i detta exempel så är det ena olagligt och det andra är lagligt.
|
Du har lite rätt och lite mera fel. STIM-avgiften beror delvis på radiostationens lyssnare och väljer folk nätet istället så faller de kanske ifrån. Laddar du ner låten på det viset som beskrivits så gör du det troligtvis från en olaglig källa, dvs. du stödjer dessutom brottslig verksamhet. Fler som laddar ner innebär sannolikt fler som delar.