|
Medlem
|
|
Reg.datum: Oct 2004
|
|
Medlem
Reg.datum: Oct 2004
|
Den ersättning som jag får från AdLibris är väldigt låg, i förhållande till antal besökare jag skickar till dem. På TDs hemsida läser jag att jag bara får betalt för nya kunder. Är det någon som vet exakt hur detta fungerar? Definitionen av "kund" är ju som bekant väldigt bred.
Man kan ju anta att jag får betalt när någon har skickat in en beställning hos AdLibris, och denna person inte beställt någonting tidigare. Men man vet ju inte exakt hur detta spåras. Är det TD som har koll på detta via kakor, eller är det AdLibris själva som spårar (via kakor eller kundid)? Får jag betalt för hela ordersumman inkl. moms och ev frakt före ev. rabatter - eller vad?
Det jag undrar är alltså - vad exakt skall uppfyllas för att jag skall få betalt. Tycker det är väldigt otydligt.
Sedan undrar jag också vad som motiverar mig att vara partner till AdLibris via TradeDoubler (med dåliga villkor), när jag lika gärna kan lägga upp AdSense annonser och få betalt per klick? Jag har ju sett att AdLibris ofta ligger högst uppe bland annonsörerna när man googlar...
Konstigt egentligen att man prioriterar klick från Google högre än sina affiliates. Men det är ju deras beslut. Jag bara undrar hur man skall förhålla sig till det.
Kanske bäst att inte vara affiliate till AdLibris alls. Vad tycker ni?
|