Citat:
Originally posted by SweCat@Dec 4 2008, 19:52
Jag brottas vidare med min genomgång av mina egna frakter, har räknat hela eftermiddagen och har kommit fram till att olika fraktklasser kanske kan vara det bästa alternativet framåt efter julen för mig. På så sätt kan jag tillgodose de med mösssjukan (att handla tre möss), och också ta ut vad det faktiskt kostar att skicka klösträd.
Men samtidigt tror jag man som kund gillar att veta vad frakten är. Jag har helt enkelt svårt att vänja mig själv av med tanken på enhetsfrakt.
|
Det finns ett tredje alternativ (som jag själv använder i min butik) och det är att göra prispåslag på tyngre varor. Då kan man tillämpa enhetsfrakt samtidigt som lätta varor blir billigare än tyngre. Vi tar även hänsyn till hur komplicerad en produkt är att packa. Brädspel har högre påslag än små presenthäften osv. En lätt, men skrymmande produkt, som kräver en stor kartong och mycket packchips får också ett prispåslag osv.
Det här tänket är genomgående för min prissättning och gäller inte bara fraktavgiften. Produkter som jag aldrig får några reklamationer på och som kunderna alltid blir nöjda med, lägger jag lite lägre i pris. Sedan gör jag tvärtom med produkter som jag inte så gärna säljer av en eller annan orsak.