Medlem
|
|
Reg.datum: Sep 2007
|
|
Medlem
Reg.datum: Sep 2007
|
Om man ska sköta bokföringen eller ej beror på skulle jag svara. Det finns många argument för och emot. Jag brukar dra tre saker man ska ha i åtanke.
1. Komplexiteten
Bokföringen kan i många fall vara väldigt enkel att handhålla själv. Har du fåtal "normala" inkommande och utgående fakturor klarar du säkerligen själv att bokföra detta. Redovisa moms och sådant är inte heller någon raketvetenskap idag. Blir det däremot lite mer och lite svårare kostar fel dig betydligt mer i kraft och eventuella skattetillägg än vad en bokföringskonsult kostar dig. Det är inte trevligt att få anmärkningar i revisionsberättelsen (som AB) för att du släpar med skatteinbetalningarna.
2. Vad är din tid värd?
Någonstans går brytpunkten där dina intäkter du tjänar på den tiden du får ägna åt bokföringen överstiger kostnaden för bokföringskonsulten. Har man inte full beläggning kan man likväl sköta bokföringen själv. Har du däremot fullt upp och inte direkt njuter av bokföringen är det lika bra att leja ut den. Det finns en vedertagen sanning som säger "Gör det du är bäst på". Om det inte är bokföring så pyssla inte med det själv.
3. Motivet med bokföringen
Ser du bokföringen som något nödvändigt ont som du bara vill bli av med kan du lika gärna göra det själv (om du inte dör tristessdöden). Men för många är det ett viktigt styrinstrument då är det kanske bättre att leja ut det och få ut mer av sin bokföring.
Utöver detta börjar det ploppa upp lite mer "automatiserad" bokföring till styckespris vilket skakar om grytan rejält. Även onlinebokföringen tar stora marker då den skapar möjligheter och fördelning av arbetsuppgifter mellan kunden och bokföraren. Men detta är ett annat kapitel som jag kan ta via PM om någon är intresserad.
Hör av dig om du undrar något!
|