Statistikverktygen ger olika siffror för att de använder olika metoder att mäta på. Jag skrev en förklaring på våra supportsidor när jag fick samma fråga från en kund (vi kör både Webalizer och AWStats, och kunden blev förvirrad):
http://www.levonline.com/sv/support/article/348
Google Analytics använder ju till exempel ett JavaScript och är beroende av att besökarens webbläsare besöker Googles server. Jag kan tänka mig att en del spärrar den typen av laddning och då får Google aldrig reda på besöket. Tjänsterna använder också olika metoder för att avgöra vem som är en unik besökare och vem som inte är det. Google har fördelen att kunna läsa av kakor, vilket webalizer inte kan överhuvudtaget.
One å andra sidan har tillgång till de råa loggfilerna. De kan beräkna utifrån exakt vilka klick som gjorts (förutsatt att du inte använder Expires-headers, vilket du förstås borde göra - och gör du det så är Google bättre).
Vilken du ska lita på bestämmer du bara själv. Personligen litar jag inte ett piss på Webalizer just, annat än för bandbreddsberäkningar. Å andra sidan ogillar jag när det inte är möjligt att få insyn i hur statistiken beräknas. Det viktiga om du behöver redovisa statistiken är att du väljer ett system och håller dig till det; det är inte lämpligt att använda två system och göra manuella avvägningar (i alla fall inte om det är kritiska siffror, om nu siffror ens kan vara kritiska?).
Citat:
Originally posted by coredev@Dec 4 2008, 09:36
Ett problem med att sammanställa statistik är att man måste räkna bort besök från sökmotorspindlar och spambots... Webalizer (och speciellt den version som One kör) är säkert inte helt up to date när det gäller sådant *
|
Webalizer räknar väl inte bort sökrobotar överhuvudtaget?
Jag såg nu att det kommit en ny version (första uppdateringen på sju år!) till Webalizer. Kanske ska kika lite på den.
Edit: Inte sex år, sju. För sex år sedan var det bara buggfixar.