Jag önskar att jag kunde säga att vi tar ut en okej kostnad för frakten men då skulle jag ju ljuga. Som köpare så är frakten helt okej, 65 kronor i enhetsfrakt och fraktfritt över 1500 kronor. Den låga fraktkostnaden innebär ju dock att man får betala rätt så mycket av den egentliga fraktkostnaden med den vinsten som man gjorde från de köpta produkterna.
Liksom Swecat så ska vi nog också ta en funderare på fraktkostnaden efter jul/nyår.
Jag gillar i och för sig upplägget med enhetsfrakt och som kund tycker jag det är klockrent att veta fraktpriset direkt. Dock så är det ju lite trist att betala en hög enhetsfrakt om man köper något billig och lätt som skulle kosta låt säga 22 kronor att skicka.
Jag gillar också upplägget med fraktklasser som t.ex Webhallen använder sig av. Följande är saxat från deras köpinfo:
Citat:
Webhallen använder sig av enhetsfrakt. Detta innebär, exempelvis, att oavsett om du beställer en eller femton filmer (fraktklass 1) är fraktkostnaden densamma. Vårt fraktsystem går från de allra minsta varorna som spel och filmer, upp till de tyngsta, som tv-apparater (fraktklass 4). Om du beställer olika varor så baseras frakten på varan med högst fraktklass. Vilken fraktklass en produkt tillhör hittar du på respektive produktsida.
|