Citat:
Originally posted by DreamLogistics@Dec 4 2008, 15:06
Är frakten bara en kostnad eller är det en del av din marknadsföring? En av butikerna vi sköter har fri frakt men ser det inte bara som en kostnad utan som en del av marknadsföringen.
Många nya kunder testar din butik genom att göra ett litet köp. Fungerar det bra återkommer de och gör större och fler beställningar. Hade de gjort första köpet om frakten hade varit för hög? Om de inte gjort det första köpet hade du aldrig haft dem som kunder.
Då är frågan: Är frakten för det första köpet en ren kostnad eller kan man se det som marknadsföring? (som i och för sig också är en kostnad men en mycket bättre sådan)
|
Den här frågan har jag grubblat väldigt mycket på, och jag kom fram till att precis som du säger många som handlar lite första gången återkommer och handlar mer.
Därför vill jag inte ha en minsta ordersumma i min butik. Absolut inte. Jag vill inte hindra någon från att handla
Jag kollade upp mina kunder som handlade lite och i mitt fall så återkom de, men handlade lika lite andra, trejde, fjärde köpet osv. Så jag fick återkommande kunder och det är bra, men samtidigt så handlade de för relativt lite pengar så att det inte var riktigt lönsamt i alla fall. Men men, många bäckar små.....
Jag brottas vidare med min genomgång av mina egna frakter, har räknat hela eftermiddagen och har kommit fram till att olika fraktklasser kanske kan vara det bästa alternativet framåt efter julen för mig. På så sätt kan jag tillgodose de med mösssjukan (att handla tre möss), och också ta ut vad det faktiskt kostar att skicka klösträd.
Men samtidigt tror jag man som kund gillar att veta vad frakten är. Jag har helt enkelt svårt att vänja mig själv av med tanken på enhetsfrakt.
Personligen älskar jag butiker med enhetsfrakter, så nu tänker jag försöka göra en ny tråd kring den funderingen. Ni kommer att bli så trötta på mina frakttrådar,

men samtidigt kanske det finns fler som brottas med funderingar och kan få input av varandras tankar.