Citat:
Originally posted by oskarg@Dec 3 2008, 13:35
Ybuss har utsatts för en attack på webben. När vi sökte på Ybuss på sökmotorn Google, kom SJ upp som länk. Stora bolag med mycket pengar, som exempelvis SJ, kan konkurrera ut mindre bolag på webbens sökmotorer. Ju mer pengar bolaget har, desto fler länkar kan de köpa.
Det handlar alltså om att SJ har köpt visningar på ordet "Ybuss" via AdWords.
|
Ja det är just reklamresultaten i serpen som tydligen visade SJ-länk på "Ybuss", inte det vanliga sökresultatet. Där råder ju de vanliga spelreglerna för hur resultaten visas, utan några pengar inblandade.
Visst är det fult att köpa upp andra företagsnamn som sökord, men det har ju inget med "stora stygga bolag med mycket pengar" att göra. Vad gäller andra sökord är det ju som med all annan marknadsföring plånboken som avgör. För 1.000.000 kr i marknadsföringsbudget får man självklart fler sökord än om man bara kan investera 10.000 kr.
Tycker du alltså Google ska sätta en gräns för företag, så att de får köpa sökord för max 10.000, bara för att alla ska ha råd?