Citat:
Originally posted by SweCat@Dec 2 2008, 13:56
1) Ni övriga e-handlare vilka kostnader bakar ni in i era frakter? Ränkar ni med att täcka enbart porto i er fraktkostnad ni tar från kund, eller även övriga kostnader som har med frakthantering att göra?
2) Vad har ni för frakt/olika fraktsatser i er butik ?
3) Vad är den faktiska fraktkostnaden per sändning, dvs sponsrar ni med ett antal kr per paket i så fall hur många?
|
Bakgrund:
E-handel vänd till företag som provar e-handel till mestadels privatpersoner...för det verkar som min kundkrets är privatpersoner.
1. Jag bakar inte in någonting utan laborerar fortfarande för att hitta den fraktgräns som känns acceptabel för kunden. När året är slut hoppas jag att det i bokföringen inte står minus på raden köpt/såld frakt. Idag är enhetsfrakten 79kr inkl. moms , fraktfritt över 1000kr. Mardrömsscenarion kan jag gå plus minus noll på hela ordern pga av fraktfritt, fel valda produkter etc....självklart ska man vara medveten om marginalen på varje enskild produkt inkl frakt etc men viktigt att också kika i det långa loppet. T.ex elektronikaffärer/e-handlar förlorar pengar när dem skickar en platt TV till Norrland för att ta ett exempel. (iofs elektronikaffärerna går ju i konkurs nu på löpande band *kliar mig i huvudet*)
2. Enhetsfrakt 79kr, fraktfritt vid varuvärde över 1000kr. Skickar blandat med DHL/Posten paket/ posten A-porto
3. Det vill jag inte veta, hittills har jag inte förlorat pengar på frakten när jag tittar i bokföringen men det ligger extremt nära förlust.