Citat:
Originally posted by SweCat@Dec 2 2008, 19:53
Fler butiker med andra summor?
|
Fraktavgifter i butiken: 125:- resp 450:- inklusive moms.
125 på "vanliga" artiklar vilket för min butik gäller paket på 1-6 kg men med en fraktdragande vikt på 1-30 kg vilket i praktiken innebär att jag "sponsrar" del av varje frakt då det ofta hamnar på 120-150:-
exklusive moms.
450:- på de rökskåp jag säljer= skrymmande, ca 0,25 m3. Verklig vikt 25-30 kg. Skickas vanligen direkt frånleverantör i England för 310 kr exkl moms till hela Sverige, blir då Posten företagspaket när det anländer Sverige. Motsvarande företagspaket om jag skickar från mig i Sverige till annan adress i Sverige kostar aldrig mindre än dryga 600:- Alltså dubbla priset mot när det skickas från England och det är Posten som slutleverantör i båda fallen
Här skulle det kunna gå ihop eftersom 310 + moms blir 387,50:- och jag debiterar 450:- Men alla dess order kompletteras med ett paket från mitt lager som kostar mig ca 120-150 exkl. så jag sponsrar dessa också. Men spar å andra sidan in en frakt från leverantör till mitt lager... Men jag får det "pedagogiska" problemet med två försändelser som inte kommer fram på samma dag och leveranstiden från England blir ca en vecka istället för 1-2 dagar. Här kommer jag börja erbjuda kunden snabbare leverans mot pristillägg som ett alternativ.
Annars kan jag bara stämma in i rubriken till denna tråd: Alltid dessa eländig frakter.
Höja priset och erbjuda fraktfritt, eller ta ut ännu mer i frakt? Ja, jag vet inte har inte funnit något svar på tre år.