|
Klarade millennium-buggen
|
|
Reg.datum: Jul 2005
|
|
Klarade millennium-buggen
Reg.datum: Jul 2005
|
Jag tar en fast fraktkostnad på 79 kr. När jag tog 89 kr så var det många kunder som klagade. Så smärtgränsen för min bransch visade sig vara exakt 79 kr. Tunga produkter har inte en högre fraktkostnad, utan ett högre pris. Jag gör större påslag på produkten om den väger mycket.
Vi expedierar inte ordrar under 50 kr. Det finns ingen gräns för fraktfritt (jag är för snål).
Jag skickar det mesta som skrymmande brev med Posten. Fakturabeställningar över 600 kr går som rek. Kreditkortsbeställningar över 800 kr går som rek. Beställningar över 2 kg går naturligtvis som paket.
Fraktavgiften täcker mina fraktkostnader på ett ungefär. Jag har aldrig gjort någon exakt beräkning. På mindre beställningar som inte ens är skrymmande så gör jag en fin liten vinst på fraktavgiften. Måste jag skicka en beställning som paket så går jag däremot med förlust på frakten.
Jag tror inte att det finns någon universell lösning för hur man bör göra med fraktavgiften. Däremot så har jag lärt mig att man måste "välja" sina kunder. Jag blir en gladare och trevligare person när jag vet att jag går plus på alla mina kunder. Jag har även lärt mig att avstå kunder. Vill någon krångla till det och göra en liten beställning till en adress utomlands, men betala förskott för att få en lägre fraktkostnad, så svarar jag helt enkelt att det inte är möjligt. Man ska aldrig vara otrevlig mot någon. Men man måste våga välja bort olönsamma kunder.
|