Citat:
Originally posted by SweCat@Dec 2 2008, 13:56
Conny du har en del bra idéer, problemet är att en del av dem fungerar bra i teorin men ganska illa i verkligheten, och sedan tror jag du missuppfattat mina marginaler, de ligger på samma som de flesta presentbutiker och liknande. Hade datorbutikerna mina marginaler skulle de jubla av fröjd, så allt är relativt. Sedan undrar jag om du verkligen drivit e-handel själv med en väldigt priskänslig målgrupp? Det är välkänt att djurbranschen ÄR en oroligt dålig bransch att jobba med.
|
Jag driver inte aktivt e-handel själv! Jag har däremot varit företagare och gjort många affärer, både bra och dåliga, med små resp hög marginal. Nägra med kraftigt negativ marginal.
Jag har mest gjort affärer mot företagskunder och de är givetvis mycket mindre priskänsliga än privatpersoner, men principerna är desamma även för privatpersoner, även om marginaler är lägre.
Jag har inte heller jobbat med KattHund-svängen även om jag har katt själv så ser jag själv aldrig på priset utan jag ser på vilken nytta jag har av grejorna och sen köper jag ofta från den förste leverantör som jag känner förtroende för. Kollar nästan aldrig i fler shoppar och jämför priser och så. Enda undantaget var när jag köpte tvättmaskin för några år sedan, då hade jag bestämt mig för en maskin som kostade 2 995 SEK men när jag väl kom till butiken så köpte jag en som kostade nästan 11 000 SEK, den kändes bättre och tystare än den jag hade tänkt från början.
Det är mycket möjligt att jag inte är en "normalkonsument". Men för 25-30 år sedan så var jag ute på marknader och torg och hjälpte min mammas sambos företag att sälja garner till tanter. Det var ett pulande med kronor och ören hit och dit, men lärorikt att vara gatuförsäljare. Jag höll på med detta under något år när jag var 15-17 år.
Däremot vill jag avsluta med att de tips jag räknade upp givetvis är allmängiltiga och gäller de flesta branscher, det är givetvis så att alla branscher är olika och marginalnivåerna skiljer sig åt vesäntligt. Det finns dock ofast utrymme för att skapa sig något bättre marginaler även om många kunder gnäller på priset.