Bara ett inlägg till!
|
|
Reg.datum: Sep 2005
|
|
Bara ett inlägg till!
Reg.datum: Sep 2005
|
Kör med fast frakt i de flesta fall. Beroende på vilken typ av produkter det handlar om. Några priser vi kör är 39 och 69 inkl. moms.
Mycket skickas som brev och en del blir då paket beroende på orderstorlek. Ibland går vi vinst på frakt, ibland förlust, vilket kvittar ut sig mot varandra så man inte går back.
Kör en minimumorder (kör oftast 100 kr, 500 tycker jag är väl häftigt) så man slipper behandla varor med 20 kr i ordervärde. Även om man inte går med vinst på dessa så kan småkunder leda till stora kunder i framtiden. Det kan även ses som marknadsföring i att de tipsar bekanta. Många testköper för att sedan köpa större, eller så köper de många småordrar på längre sikt. Där spelar logistiken in hur snabbt du kan hantera dessa små beställningar.
Jag har gjort tester med att köra minimumorder på 200, då gnäller kunder att det är för hög tröskel. Sen när de handlar så hamnar de ändå i stort sett alltid över 200 kr... de är bara i behov att gnälla. Därför kör vi 100 när majoriteten ändå kommer över vårt riktiga minimum.
Gör även som Conny säger och försök klämma ut varenda kr på varje vara. Dvs 99, 95 osv. Det blir extrapengar när det blir volym.
Jag har haft kunder som ringt och velat beställa "utan extra avgifter". Dvs de vill inte betala frakt eller fakturaavgift. Dessa typer av kunder finns alltid oavsett fraktkostnad.
|