Visa ett inlägg
Oläst 2008-12-02, 11:32 #6
Conny Westh Conny Westh är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen

Reg.datum: Aug 2005
Conny Westh Conny Westh är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen

Reg.datum: Aug 2005
Jag vill lägga mig i diskussionen ang prissättningen.

Personligen anser jag att du ska ta en ordentlig funderare på att höja priset en aning även om du tappar en del kunder.

Detta särskilt efetsom du verkar jobba med extremt små marginaler,

Skippa postförskott helt, använd kreditkortsbeetalning elelr förskott så slipper du outlösta paket i större utsträckning, då har du i alla fall fått betalt.

Om du har 2% marginal på dina produkter och du höjer priset med 2% så så har du helt plötsligt fördubblat din bruttomarginal, det innebär att du kan tappa 50% av kunderna och ändå tjäna lika mycket pengar. Nu är det ett känt faktum att man kan höja priserna mer än man tror innan kunderna sviker.

Använd andra konkurensmedel än priset!!!

Se till att du får kostnadstäckning på frakten, lägg på 25% på fraktkostnaden som du själv betalar, det finns ingen anledning att gå med förlust på någon produkt (i teorin i alla fall).

Om du betalar 120 SEK i frakt idag så ta själv 149 SEK av kunden (+25% blir egentligen 150).

Var inte för feg utan ta betalt.

Höj inte alla priserna på en gång utan sprid ut det på några månader. Höj några produkter varje vecka. Men höj inte samma produkt för ofta.

Jag föreslår att du börjar med att höja fraktpriserna.

Kunder som gnäller på priset kommer du alltid att ha, det är kundens jobb att gnälla på priset, ditt jobb är att tjäna pengar.

Målet med verksamheten är att på sikt konkurrera med annat än priset så att du kan ta mer betalt än dina konkurenter och du ändå kommer att ha bra tillsströmning av kunder.

Jag kollade på din webbsida och så att produkter som idag kostar 29 SEK borde kanske kosta 49 SEK en produkt kostade 890 inget bra pris höj till 995 i stället. Julkalendern som kostar 35 borde kosta 69 SEK.

Det är just de supersmå artiklarna som kostar dig mycket administration per produktpriskrona.

priser som är bra att använda tycker jag är 49, 69, 99, 129, 149, 199, 299, 395, 495, 595, 695, 995 ...

Sen tycker jag givetvis att du ska ha ett krav på minimiorder på säg 500 SEK eller vad du anser rimligt. Fraktfritt över 2000 SEK.

Rent psykologiskt mjöl i påsen....

Du behöver göra en ordentlig kalkyl så du vet hur mycket varje order kostar dig i tid och därmed pengar. Din egen tid är säkert värd 600 spänn i timmen + moms.

Använd en prismodell så du tjänar pengar på varje order du expedierar. Sen kommer inte varje order att ge vinst i alla fall eftersom komplikationer alltid tillstöter, men det måste i alla fall funka i teorin, annars finns det inte en chans i världen att det skulle funka i praktiken.
Conny Westh är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat