Visa ett inlägg
Oläst 2008-12-02, 02:22 #7
Conny Westh Conny Westh är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen

Reg.datum: Aug 2005
Conny Westh Conny Westh är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen

Reg.datum: Aug 2005
Är det en tjänsteresa på 2 månader så är man fortfarande skattskyldig i sverige, skattskyldigheten är den folkbokföringsadress man har 1 november året före inkomståret. Så för nästa år är det kört att skatta i annat land.

Men du får som sagt välja mellan att ta ut traktamente ELLER men inte både och att ta ut för de FAKTISKA kostnader du har under utlandsvistelsen.

Jag hade ett uppdrag under några månader på annan ort i Sverige och då var traktamentet 200 SEK per dag men jag hade kostnader på ca 350-400 SEK per dag så jag valde att "gå på räkning" som det oxo kallas, dvs jag får dra av mina verkliga (normala) levnadsomkostnader under bortavaron. Hyr man övernattningslägenhet så kan det göras av företaget (jag har Aktiebolag) utan förmånsbeskattning, detta är en tjänsteresa så alla omkostnader är avdragsgilla. Hotell tyckte jag skulle bli för dyrt och otrevligt att ha så jag skaffade en möblerad hyreslägenhet som dessutom kunde användas som arbetsplats och kontor. Med mobilt bredband så blev det en hyfsat behaglig vistelse, utan lyx förvisso.

Eftersom mitt huvudkontor ligger i Vallentuna så blev är även resor mellan huvudkontoret och tjänstgöringsorten helt avdragsgilla med den privatbil jag har. 18,50 SEK per mil. och 100 körda mil i veckan under drygt 40 veckor blir en del stålar.

Eftersom detta var 100% ersättning för havda kostnader så blir det helt skattefritt.

Samma sak gäller Thailand, men traktamentet 555 SEK och betydligt lägre levnadsomkostnader så kanske kalkylen ser annorlunda ut, men det tål att räknas på. Om du väljer att köra "på räkning" så måste du spara vartenda litet kvitto och redovisa dem i bokföringen.
Conny Westh är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat